ماهیت هجای مصحف در سدههای نخست اسلامی
نویسنده:
آلاء وحیدنیا
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 84
چکیده:
گزارشهای موجود در قدیمیترین کتابهای تألیف شده در خصوص هِجای مصاحف (همچون کتاب المُقنِع ابوعمرو الدانی)، کاربرد شیوههای املای متفاوت یک واژه خاص در مواضع معینی از متن قرآن را امری قاعدهمند و ثابت در جایجای مصحف معرفی میکنند؛ بهگونهای که به نظر میرسد هنگام کتابت متن قرآن باید از آن قواعد پیروی کرد. اما تطبیق بسیاری از گزارشات با شواهد متعددی از کهنترین نسخههای قرآنی بهجا مانده از سه قرن نخست اسلامی، گزارشهای موجود در این کتابها را نقض کرده و نشان میدهد که کاتبان نخستین مصاحف قرآن در چگونگی املای برخی از کلمات قرآن همداستان نبودهاند. از سوی دیگر، مطالعه قواعد نگارش در نقوش و مکتوبات جاهلی سده نخست پس از اسلام نشان میدهد که کتابت مصحف در مواردی همچون اعجامِ گاهبهگاه برخی حروف همساننوشت، حذف یا اثبات الف میانی در کلمات، رسم تاء تأنیث با تاء کشیده یا به شکل مدوّر، جایگزینی الف ممدود با الف مقصور، مشابه این نقوش است و قاعده مُطّرِدی در شیوه اعجام و املای کلماتی خاص، چه در کتابت مصاحف و چه غیرِ آن وجود نداشته است. بنابراین مشاهده چنین عملکردی از سوی کاتبان، گفته فرّاء را مبنی بر عدم التزام نخستین کاتبان عرب به یک شیوه واحد در کتابت تأیید میکند.
گزارشهای موجود در قدیمیترین کتابهای تألیف شده در خصوص هِجای مصاحف (همچون کتاب المُقنِع ابوعمرو الدانی)، کاربرد شیوههای املای متفاوت یک واژه خاص در مواضع معینی از متن قرآن را امری قاعدهمند و ثابت در جایجای مصحف معرفی میکنند؛ بهگونهای که به نظر میرسد هنگام کتابت متن قرآن باید از آن قواعد پیروی کرد. اما تطبیق بسیاری از گزارشات با شواهد متعددی از کهنترین نسخههای قرآنی بهجا مانده از سه قرن نخست اسلامی، گزارشهای موجود در این کتابها را نقض کرده و نشان میدهد که کاتبان نخستین مصاحف قرآن در چگونگی املای برخی از کلمات قرآن همداستان نبودهاند. از سوی دیگر، مطالعه قواعد نگارش در نقوش و مکتوبات جاهلی سده نخست پس از اسلام نشان میدهد که کتابت مصحف در مواردی همچون اعجامِ گاهبهگاه برخی حروف همساننوشت، حذف یا اثبات الف میانی در کلمات، رسم تاء تأنیث با تاء کشیده یا به شکل مدوّر، جایگزینی الف ممدود با الف مقصور، مشابه این نقوش است و قاعده مُطّرِدی در شیوه اعجام و املای کلماتی خاص، چه در کتابت مصاحف و چه غیرِ آن وجود نداشته است. بنابراین مشاهده چنین عملکردی از سوی کاتبان، گفته فرّاء را مبنی بر عدم التزام نخستین کاتبان عرب به یک شیوه واحد در کتابت تأیید میکند.
ماهیت هجای مصحف در سدههای نخست اسلامی
3/21/2017 12:00:00 AM
نقش قبایل یمنی در رواج تشیع در آذربایجان طیّ سدههای نخست اسلامی
نویسنده:
سید مسعود شاهمرادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 1 - بهار 94 - مسلسل 61
ماهیت فلسفة عربی ـ اسلامی
نویسنده:
محمدعبدالرحمن مرحبا ترجمه عبدالله امینی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 52-51
ماهیت، ضرورت وارکان نقد در جمهورى اسلامى
نویسنده:
عماد افروغ
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و پنجم - بهار 83
جایگاه و اهمیت ایالت ماهکوفه در خلافت اسلامی در سدههای سوم و چهارم هجری
نویسندگان:
جهانبخش ثواقب
،
پروین رستمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 85