تحلیل داستان آدم در قرآن (3) رویکردهاى تأویلى به قصه آدم (علیه السلام)

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
چکیده:
 رویکردهاى گوناگون تأویلى به قصه آدم‌وحوا مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.  تأویل قصه آدم به دو گونه صورت گرفته است: تأویل عارفانه با حفظ ظاهر داستان و تأویل زیست شناختى و روان شناختى بدون تحفظ ظاهر داستان که هر کدام مشکلى را همراه دارد. بر پایه این اصل که قرآن تأویل‌پذیر است داستان آدم نیز از مفهوم تأویل بهره‌مند بوده و مفسّران پیوسته براى دست‌یابى به حقایق آن تلاش کرده‌اند. عارفان با حفظ ظاهر داستان که ماجراى تاریخى را مطرح مى‌کند،  کلید واژه‌هاى داستان را داراى معانى تأویلى مى‌شناسند و بر مبناى آن سیر تکاملى انسان را پایه‌ریزى مى‌کنند و سیماى ماوراى چهره طبیعى او را به تصویر مى‌کشند. ولى على رغم ادعاى عرفا مبنى بر فراگیرى تأویل، از خداوند که مى‌تواند منشأ یکدستگى تلقى‌هاى آنان باشد، اختلاف نظرهایى نیز به چشم مى‌خورد. همخوانى دیدگاه‌هاى تأویل گرایانه عرفا با تلقى‌هاى تأویلى فلاسفه و عارفانِ مفسّر کتابِ مقدس نیز تأمل برانگیز است. نوعى دیگر تأویل در قصه آدم، تأویل نواندیشان است که ظاهر داستان را مردود شناخته و با مبانى زیست شناختى یا روان شناختى به تأویل آن پرداخته‌اند. سمبولیک پنداشتن داستان آدم براى بیان تکامل انواع یا توضیح حالات روحى انسان با قرآن و سنت سازگارى ندارد.

داستان ولادت علی (علیه السّلام)

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 50

بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 19

رویکردهاى روشنفکرى به مسأله زن در قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26

فرهنگ عاشورایی (3) سخنان امام حسین علیه السلام

کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام - 1382

سیماى حضرت على علیه السلام در قرآن

نویسنده: سعید عطاران ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 231

بررسی رویکردهای سیاسی و معنوی امامت شیعه در زندگی امام کاظم علیه السلام

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 1 - بهار 94 - مسلسل 61

قصه در قرآن

کتاب: التمهید - 1388
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397