بررسی عناصر داستانی تولد حضرت مسیح (ع) در سوره مریم

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 10
چکیده:
از جمله فصاحت‌ها و بلاغت‌های لفظی بی‌پایان قرآن کریم شیوه‌ی خاص قصه‌پردازی آن است، نه قصه های خیالی و از جنس قصه‌های ساخته ذهن بشر، بلکه قصه‌های واقعی و عبرت‌آموز از شخصیت-های واقعی تاریخ را بیان داشته است و در این بیان در عین کلی گویی مفاهیم والا را به بهترین شکل ممکن منتقل می‌کند. به عبارتی خواننده را به فضای داستان می‌برد تا با در نظر گرفتن تمام رخداد‌ها و موقعیت‌ها همگام با داستان پیش رود. صاحب نظران در حیطه ادبیات داستانی به عناصری دست یافته‌اند که رعایت آن عناصر به داستان جذابیت و گیرایی می بخشد. در این پژوهش نحوه حضور این عناصر در داستان تولد حضرت مسیح (ع) در سوره مبارکه مریم، بررسی شده است. به این ترتیب که ابتدا به تعریف عناصر داستانی پرداخته شده و ضمن معرفی اصطلاحات، شیوه ترکیب و ارتباط این عناصر در آیات 16 إلی 33 سوره مبارکه مریم مورد تحلیل قرار گرفته است. این آیات معجزه تولد حضرت مسیح (ع) را بصورت داستانی فوق العاده جذاب و گیرا بیان می فرماید. روش تحقیق مورد استفاده اسنادی وکتابخانه ای است.

مـریـم مطهر در استقبـال از ولادت حضرت مسیح

نویسنده: احمد حیدری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 94

معناشناسی تکرار در سورۀ مبارکۀ مریم(س)

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 3

عناصر نمایشی و ادبی داستان حضرت شعیب (ع) در قرآن

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 4

بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 19

بررسی اتهام کفر به حضرت ابوطالب(ع)

نویسنده: قاسم خانجانی ،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1400 شماره 13

مفهوم «تأویل» در سوره یوسف (ع)

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60

بررسی عناصر ادبی در اشعار مدح و رثای اهل بیت(ع) در دیوان زاهی بغدادی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12

جستاری در روش تبلیغی حضرت ابراهیم ع با تاکید بر کریمه‌ی 125 سوره نحل

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 30
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397