راهبرد امام حسن عسکری(ع) در اثبات تولد حضرت مهدی(عج) بر اساس الگوی «تبلیغ کانونی»

نویسنده: ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1399 شماره 2
چکیده:
ماجرای تولد مهدی(عج) در عصر امام حسن عسکری(ع)، یکی از رویدادهای پُرحاشیه در تاریخ اسلام است. ازآنجاکه باور به مهدویت در این دوره، در رده بالاترین مفاهیم کلامی بسیاری از فرق اسلامی قرار می‌گرفت، امام حسن عسکری(ع) برای اثبات تولد مهدی(عج)، دست به یکسری رفتارهای تبلیغی زد. بر این اساس، پرسش این مقاله، مبتنی بر واکاوی راهبرد تبلیغی امام حسن عسکری(ع) در اثبات تولد مهدی(عج) است. روش این تحقیق، تحلیل تبلیغاتی داده‌های تاریخی ـ حدیثی بر مبنای الگوی «تبلیغ کانونی» است.
نتیجه نوشتار اینکه آن حضرت با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گوناگون تبلیغی همچون: «نشان دادن مهدی(عج) به دیگران»، «نامه‌نگاری»، «تبلیغات مکتوب» و «تبلیغ آیینی»، خبر تولد امام مهدی(عج) و پاسخ به شبهات دیگران در این باره را در دسترس امامیه قرار داد.

تولد و زندگى حضرت مهدى (عج)

مقاله نشریه: حوزه » سال 1374 شماره 71-70

بررسی عملکرد امام عسکری (ع) درباره امام مهدی (عج)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 دوره 23، شماره 89 (بهار 1401)

بررسی عملکرد امام عسکری(ع) درباره امام مهدی(عج)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 1 - بهار 1401- مسلسل 89

نقدى بر مقاله تولد و زندگى حضرت مهدى عج

مقاله نشریه: حوزه » سال 1374 شماره 72

تولد حضرت مهدی(عج) از دیدگاه مذاهب اسلامی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 15

ولادت یازدهمین اختر ولایت حضرت امام حسن عسکری(ع)

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1372 شماره 142

راهبرد امام مهدی (عج) در برخورد با مخالفان اسلام

مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1396 بهار 1396 شماره41

مشاغل اصحاب امام حسن عسکری (ع)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 دوره 23، شماره 90 (تابستان 1401)

مشاغل اصحاب امام حسن عسکری(ع)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90

نقش امام حسن عسکرى (ع) در تفسیر قرآن‏

نویسنده: احمد عابدى ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 291
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397