نمادسازی از مرید و مراد در اسرارنامه عطار نیشابوری

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76
چکیده:
عرفان اسلامی دربردارندۀ زیباترین گهرهای ادب فارسی است که بی‌گمان سبب تعالی جایگاه هنر اسلامی ـ ایرانی گردیده است. در این میان، عطار از شاعران عارفی است که در ادبیات عرفانی صاحب سبک است و اسرارنامه او در پی افشای اسرار عرفانی برای مخاطبان است. از مسائل مهم عرفان اسلامی رابطه مرید و مراد و چگونگی تعامل میان آنهاست. در اسرارنامه بارها از مراد، پیر، استاد، مهتر و... سخن به میان آمده و از سفارش‌های این منتهیان به مبتدیان یاد شده است. در این پژوهش، با بررسی نوع ارتباط مرید و مراد در اسرارنامه عطار نیشابوری، نشان داده‌ایم که حتی در مواردی مرید شخصیت انسانی نیست، ولی حرمت مراد واقعی را دارد. مراد و مرید در این اثر در تیپ‌های گوناگونی ظاهر می‌شوند و برای نمونه جلوه‌گری دیوانگان (عقلای مجانین) در نقش مراد قابل توجه است. در این مقاله، چگونگی گفت‌وگوی عمودی مراد با مرید و نیز نوع شخصیت مراد بررسی می‌شود که آیا شخصیتی زمینی است یا فرازمینی و آیا شخصیتی واقعی دارد یا انتزاعی؟ و اساساً آیا مراد می‌تواند شخصیتی غیر انسانی یا حتی حیوانی باشد و در عین حال، به ارشاد خلق بپردازد.

کودکی بزرگان( فریدالدین عطار نیشابوری)

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1402 فروردین مسلسل397-1402

برگی دیگر: نقد کتابشناسی عطار نیشابوری

نویسنده: حسین مسرت ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1375 شماره 40

بررسی تطبیقی اشعار عطار نیشابوری و ابن ابی الحدید دربارۀ علی (ع)

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4

واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89

هویت واقعی عطار تونی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 181

عمر خیام نیشابوری، حکیم و شاعر

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1383 شماره 87
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397