غایت مندی تاریخ
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 3 - پاییز 88 - مسلسل 39
چکیده:
«آیندة تاریخ» یا «غایتمندی تاریخ» از مباحث ریشهدار در اندیشه بشری است و از دیرباز تأملات و مطالعات زیادی را متوجه خود ساخته است، به طوری که در دورههای اخیر، دانشی را با عنوان «آینده پژوهی یا تاریخ آینده» وارد عرصه آموزشهای دانشگاهی کرده است. گرچه بسیاری از متفکران از منظر دینی به این پدیده مینگرند؛ اما برخی از اندیشهگران نیز از نظرگاه فلسفی بدان روی آورده و به زعم خویش کوشیدهاند تا با شناخت «تاریخ به مثابة واقعیت» سمت و سوی حرکت آن را دریافته و از طریق آن دریچهای برای نگاه به «آینده» گشوده و دورنمای زیست بشری را پیشبینی کنند. در این مقاله پس از تبیین رویکرد غایت گرایانه، به کوتاهی دیدگاهها و نظریههای ناظر به «آیندة تاریخ» اشاره شده است. البته همچنان از منظر علمی ابهامهای موجود در اطراف موضوع بیپاسخ میماند که آیا به راستی با فرض وجود واقعیتی به نام «تاریخ» که با مطالعه گذشته حیات بشری، تنها ابعاد و جوانبی از آن دست یافتنی است، میتوان به غایتداری «تاریخ» دست یافت و آینده را پیشبینی کرد؛ به تعبیر دیگر، آیا آینده تاریخ براساس دانشهای انسانی و در رأس آن، یافتههای تاریخی، قابل شناسایی و درک است یا تصور چنین چیزی، زادة اوهام غیر عالمانه آدمیان به حساب میآید. در این نوشتار به تبیین چیستی این نظریه پرداخته میشود.
«آیندة تاریخ» یا «غایتمندی تاریخ» از مباحث ریشهدار در اندیشه بشری است و از دیرباز تأملات و مطالعات زیادی را متوجه خود ساخته است، به طوری که در دورههای اخیر، دانشی را با عنوان «آینده پژوهی یا تاریخ آینده» وارد عرصه آموزشهای دانشگاهی کرده است. گرچه بسیاری از متفکران از منظر دینی به این پدیده مینگرند؛ اما برخی از اندیشهگران نیز از نظرگاه فلسفی بدان روی آورده و به زعم خویش کوشیدهاند تا با شناخت «تاریخ به مثابة واقعیت» سمت و سوی حرکت آن را دریافته و از طریق آن دریچهای برای نگاه به «آینده» گشوده و دورنمای زیست بشری را پیشبینی کنند. در این مقاله پس از تبیین رویکرد غایت گرایانه، به کوتاهی دیدگاهها و نظریههای ناظر به «آیندة تاریخ» اشاره شده است. البته همچنان از منظر علمی ابهامهای موجود در اطراف موضوع بیپاسخ میماند که آیا به راستی با فرض وجود واقعیتی به نام «تاریخ» که با مطالعه گذشته حیات بشری، تنها ابعاد و جوانبی از آن دست یافتنی است، میتوان به غایتداری «تاریخ» دست یافت و آینده را پیشبینی کرد؛ به تعبیر دیگر، آیا آینده تاریخ براساس دانشهای انسانی و در رأس آن، یافتههای تاریخی، قابل شناسایی و درک است یا تصور چنین چیزی، زادة اوهام غیر عالمانه آدمیان به حساب میآید. در این نوشتار به تبیین چیستی این نظریه پرداخته میشود.
غایت مندی تاریخ
3/21/2009 12:00:00 AM
فایده مندی تاریخ از نظر مورخان اسلامی
نویسنده:
سیدحسین فلاح زاده
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1385 زمستان 1385 شماره42
نقد تقریر نصر حامد ابوزید از تاریخ مندی قرآن
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1389 (پياپي 6)، پاييز و زمستان 1389 شماره2
فرجام تاریخ؛ جستاری دربارة غایت تاریخ در نگرة شماری از متفکران
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 3 - پاییز 90 - مسلسل 47
سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم
نویسنده:
زهره باقریان
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 4 - زمستان 90 - مسلسل 48
غایت اخلاقی در نیکوماخوس ارسطو
نویسنده:
حسین کیانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 19
غایت و ماهیت فقه سیاسی
نویسنده:
دکترنجف لک زایی
،
مقاله نشریه: سوره اندیشه » سال 1390 بهمن و اسفند 1390 شماره56-57
قرآن و غایت گرایی اخلاقی
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی رامندی
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1399 دوره 13، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
«نگاهی به غایت گرایی قاعده نگر»
نویسنده:
محمدجواد موحدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
تاملی در بهره مندی از قران و حدیث
نویسندگان:
دکتر مهدی علیزاده
،
مهندس ستوده براتی
،
مقاله نشریه: درمانگر » سال 1386 بهار 1386 شماره13