سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم
نویسنده:
زهره باقریان
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 4 - زمستان 90 - مسلسل 48
چکیده:
فلسفه تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسائل آن از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار داشته است. در این میان فلسفه نظری تاریخ نسبت به فلسفه علم تاریخ قدمتی بیشتر دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب دیدگاه خود را راجع به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان داشتهاند. یکی از فرقههای اسلامی که تفکرات فلسفی آن قوّت بیشتری دارد اسماعیلیان است. تفکرات فلسفی اسماعیلیان در یک تقسیم بندی کلی به دو دوره دعوت قدیم و جدید تقسیم میشود. در نگرش فلسفی اسماعیلیان، بخش اعظم تاریخ در گذشته پیموده شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است و تاریخ از دایره قوم و طبقه خارج گشته و در نگرشی کلی تمام پیروان ادیان الهی را در بر میگیرد. مقاله پیش رو با هدف بررسی تنها منزلگاه باقی مانده اسماعیلیان و فلسفه انتظار اسماعیلیه، به تحلیل و تبیین غایت تاریخ و انسان از دیدگاه اسماعیلیه پرداخته است تا مهمترین سؤال فلسفه نظری تاریخ را از نگرش این مکتب باز کاوی کند. نتیجه مدعای تحقیق حاضر آن است که در این مکتب غایت تاریخ با آرمان تاریخ دو مقوله جدا از هماند، ولی کاملاً وابسته و مرتبط با هم به وقوع خواهند پیوست
فلسفه تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسائل آن از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار داشته است. در این میان فلسفه نظری تاریخ نسبت به فلسفه علم تاریخ قدمتی بیشتر دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب دیدگاه خود را راجع به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان داشتهاند. یکی از فرقههای اسلامی که تفکرات فلسفی آن قوّت بیشتری دارد اسماعیلیان است. تفکرات فلسفی اسماعیلیان در یک تقسیم بندی کلی به دو دوره دعوت قدیم و جدید تقسیم میشود. در نگرش فلسفی اسماعیلیان، بخش اعظم تاریخ در گذشته پیموده شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است و تاریخ از دایره قوم و طبقه خارج گشته و در نگرشی کلی تمام پیروان ادیان الهی را در بر میگیرد. مقاله پیش رو با هدف بررسی تنها منزلگاه باقی مانده اسماعیلیان و فلسفه انتظار اسماعیلیه، به تحلیل و تبیین غایت تاریخ و انسان از دیدگاه اسماعیلیه پرداخته است تا مهمترین سؤال فلسفه نظری تاریخ را از نگرش این مکتب باز کاوی کند. نتیجه مدعای تحقیق حاضر آن است که در این مکتب غایت تاریخ با آرمان تاریخ دو مقوله جدا از هماند، ولی کاملاً وابسته و مرتبط با هم به وقوع خواهند پیوست
سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم
3/21/2011 12:00:00 AM
فلسفه تاریخ اسماعیلیه (با تأکید بر دعوت قدیم)
نویسنده:
زهره باقریان
، استاد راهنما:
حسین مفتخری
، استاد مشاور 1:
حسین ایزدی
، استاد مشاور 2:
سیدحسین فلاح زاده
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فرزندآوری از دیدگاه زنان متاهل با تاکید بر نگرش دینی
نویسندگان:
سوده توکلی*
،
حمید رفیعی هنر
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1400 دوره 15، شماره 28 (بهار و تابستان 1400)
فرجام تاریخ؛ جستاری دربارة غایت تاریخ در نگرة شماری از متفکران
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 3 - پاییز 90 - مسلسل 47
مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
انسان از دیدگاه اسلام
نویسندگان:
احمد واعظی
،
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1395
بازنوشتی از فرقه اسماعیلیه و فطحیه
نویسنده:
محمد باویپور
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دهم - بهار 98
بازنوشتی از فرقه اسماعیلیه و فطحیه
نویسنده:
محمد باوی پور
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره شانزدهم - پاییز 99
بررسی علیت از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]