مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
چکیده:
انسان مختار آفریده شد و اراده ابزاری برای تحقق اختیار اوست. اختیار برای آدمی امکان گزینش یا ترک فعل را مهیا میکند و ارادۀ آدمی این انتخاب را محقق میسازد. قرارگرفتن در مسیر تربیت صحیح احتیاج به ارادۀ قوی دارد. مقالۀ حاضر با هدف شناسایی عوامل ضعف و قوت اراده و بررسی مراحل تربیت انسان اخلاقی تدوین شده است. این مقاله از نوع مقالههای کیفی است که به شیوۀ تحلیلیاستنباطی، نخست با نگاهی فلسفی به تحلیل مبنایی از مراحل تحقق اراده در انسان میپردازد و پس از مشخصشدن جایگاه اراده، راهکارهایی برای تربیت انسانِ بااراده بیان میکند. در تحقق فعل و ارادۀ انسان، قوای مدرکه و شوقیه و عامله نقش دارند و به ترتیب میتوان از علتهای ضعف و قوت اراده در سه حوزه شناختی و گرایشی و رفتاری سخن گفت. در بخش شناختی علت ضعف اراده، بهکارنگرفتن صحیح عقل در تشخیص پدیدهها و در مدیریت خیال است. در بخش گرایشی، لذت سبب کشش اراده بهسمت انجام فعل است و لذت دروغین نقش بسزایی در ضعف اراده دارد و در بخش رفتاری تمرین و پیدایش عادت به ثبات اراده کمک میکند. درمجموع، مراحل تربیت انسان اخلاقی براساس سه بخش بیانشده، به ترتیب شامل مرحلۀ انسان متفکر و سپس انسان متذکر و درنهایت انسان عامل است.
انسان مختار آفریده شد و اراده ابزاری برای تحقق اختیار اوست. اختیار برای آدمی امکان گزینش یا ترک فعل را مهیا میکند و ارادۀ آدمی این انتخاب را محقق میسازد. قرارگرفتن در مسیر تربیت صحیح احتیاج به ارادۀ قوی دارد. مقالۀ حاضر با هدف شناسایی عوامل ضعف و قوت اراده و بررسی مراحل تربیت انسان اخلاقی تدوین شده است. این مقاله از نوع مقالههای کیفی است که به شیوۀ تحلیلیاستنباطی، نخست با نگاهی فلسفی به تحلیل مبنایی از مراحل تحقق اراده در انسان میپردازد و پس از مشخصشدن جایگاه اراده، راهکارهایی برای تربیت انسانِ بااراده بیان میکند. در تحقق فعل و ارادۀ انسان، قوای مدرکه و شوقیه و عامله نقش دارند و به ترتیب میتوان از علتهای ضعف و قوت اراده در سه حوزه شناختی و گرایشی و رفتاری سخن گفت. در بخش شناختی علت ضعف اراده، بهکارنگرفتن صحیح عقل در تشخیص پدیدهها و در مدیریت خیال است. در بخش گرایشی، لذت سبب کشش اراده بهسمت انجام فعل است و لذت دروغین نقش بسزایی در ضعف اراده دارد و در بخش رفتاری تمرین و پیدایش عادت به ثبات اراده کمک میکند. درمجموع، مراحل تربیت انسان اخلاقی براساس سه بخش بیانشده، به ترتیب شامل مرحلۀ انسان متفکر و سپس انسان متذکر و درنهایت انسان عامل است.
مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده
3/20/2016 12:00:00 AM
نقش نیازهای انسان در گرایش به توحید با تأکید بر ادعیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش اراده در شکل گیری معرفت با تأکید بر آرای ابن سینا و ملاصدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1398 - [پایان نامه دکترا]
نقش آداب نماز ، در تربیت انسان
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 189
تاثیر فرهنگ انتظار در تربیت دینی فرزندان با تاکید بر نقش نهاد خانواده
نویسندگان:
مریم طاهری زاده*
،
محمود ملکی راد
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1401 دوره 16، شماره 64 (پاییز 1401)
نقش معلم در تربیت و زندگى انسان
نویسنده:
محمد سلیمانی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 27
بررسی تطبیقی اندیشه اخلاقی فارابی و فیض کاشانی با تأکید بر مبانی انسان شناختی
نویسنده:
اعظم وفایی
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
محمد بهشتی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
نقش محبت اهل بیت (ع) در کمال انسان و رشد فضائل اخلاقی با تأکید بر تفسیر المیزان و البرهان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]