طبقهبندی دانش در ایران دوره اسلامی و انعکاس علوم دقیقه در آن
نویسنده:
امید مسعودی فر
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 بهار و تابستان 1399
چکیده:
تقسیمبندی علوم با کار ارسطو در جهان دانش آغاز گردید و امروزه طبقهبندی علوم از مباحث مطرح فلسفهٔ علم است. تقسیمبندی علوم همواره مورد توجه دانشمندان جهان اسلام بوده است. در دوره میانه چشمانداز هر دانش با علوم دیگر روشن گردید و هندسه علوم در تمدن اسلامی مشخص گردید. فارابی فیلسوف مؤسس در طبقهبندی دقیق علوم بهویژه علوم دقیقه در جهان اسلام است. سدههای دوم تا هفتم هجری قمری دوران شکوفایی علوم در سرزمینهای اسلامی بود که به تبع آن علم یا فن طبقهبندی علوم سر برآورد و در مسیر رشد دانش نقش مهمی ایفا کرد. تقسیمبندی علوم در تمدن اسلامی پیوند با اداره و مدیریت جامعه داشته است. علوم دقیقه بخشی عمده از دانشها را تشکیل میدهند و این علوم بهگونهای با ریاضیات ارتباط دارند. به علوم دقیقه از دو جنبه «نقش این علوم در سرزمینهای اسلامی» و «تأثیرات آموزههای اسلامی بر این علوم» نگریسته میشود. در این تحقیق به مسئله علوم دقیقه در میان متفکران اسلامی تا سده هفتم و به مبانی نظری تقسیمبندی آن پرداخته شده است. روش پژوهش مقاله، کتابخانهای است.
تقسیمبندی علوم با کار ارسطو در جهان دانش آغاز گردید و امروزه طبقهبندی علوم از مباحث مطرح فلسفهٔ علم است. تقسیمبندی علوم همواره مورد توجه دانشمندان جهان اسلام بوده است. در دوره میانه چشمانداز هر دانش با علوم دیگر روشن گردید و هندسه علوم در تمدن اسلامی مشخص گردید. فارابی فیلسوف مؤسس در طبقهبندی دقیق علوم بهویژه علوم دقیقه در جهان اسلام است. سدههای دوم تا هفتم هجری قمری دوران شکوفایی علوم در سرزمینهای اسلامی بود که به تبع آن علم یا فن طبقهبندی علوم سر برآورد و در مسیر رشد دانش نقش مهمی ایفا کرد. تقسیمبندی علوم در تمدن اسلامی پیوند با اداره و مدیریت جامعه داشته است. علوم دقیقه بخشی عمده از دانشها را تشکیل میدهند و این علوم بهگونهای با ریاضیات ارتباط دارند. به علوم دقیقه از دو جنبه «نقش این علوم در سرزمینهای اسلامی» و «تأثیرات آموزههای اسلامی بر این علوم» نگریسته میشود. در این تحقیق به مسئله علوم دقیقه در میان متفکران اسلامی تا سده هفتم و به مبانی نظری تقسیمبندی آن پرداخته شده است. روش پژوهش مقاله، کتابخانهای است.
طبقهبندی دانش در ایران دوره اسلامی و انعکاس علوم دقیقه در آن
3/20/2020 12:00:00 AM
مقولۀ «تمدن» در طبقهبندی علوم اسلامی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 75
طبقهبندی علوم و چالشهای فرارو
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64
دهقانان در ایران دوره اسلامی
نویسنده:
شهربانو دلبری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 87 - مسلسل 35 و 36
بازشناسی ساختارمند دانش و ارائه الگویی برای تولید و ترسیم آن در علوم اسلامی
نویسنده:
محمدهادی یعقوبنژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95
بازشناسی ساختارمند دانش و ارائه الگویی برای تولید و ترسیم آن در علوم اسلامی
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 پاییز 1398 شماره 3
مناسبات دانش اخلاق و مطالعات معنویت در پارادایم علوم اسلامی
نویسنده:
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
جایگاه دانش سیاسی و مدیریت در علوم حکمرانی
نویسندگان:
منصور میر احمدی *
،
علی میر احمدی
،
مقاله نشریه: چشم انداز مدیریت دولتی » سال 1397 تابستان 1397 شماره34
جايگاه علوم انساني و تجربي در نظام دانش
ارائه دهنده:
حضرت آيت الله حائري شيرازي
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1383
علوم اسلامی در مقابل علوم ایدئولوژیک
نویسنده:
دکتر سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: سوره اندیشه » شماره74-75