طراحی مدل توسعه دانش مدیریتی مبتنی بر فضایل اخلاقی و آموزه‌های دینی در بین مدیران استان کرمانشاه

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 پاییز و زمستان 1400
چکیده:
در این پژوهش نقش اصول و مبانی مدیریت اسلامی و همچنین فضایل اخلاقی در توسعه دانش مدیران بررسی شد. روش پژوهش بر اساس هدف پژوهش از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده‌ها روش پژوهش پیمایشی از نوع طرح‌های همبستگی به شیوه تحلیل مسیر و الگوی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در برگیرنده مدیران کل ادارات و سازمان‌های دولتی استان کرمانشاه بود. اعضای جامعه آماری متشکل از 110 اداره بود که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر محاسبه شد. 79 نفر (8/91) به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل اکتشافی نشان داد اثرات مبانی مدیریت اسلامی، فضایل اخلاقی و تکنیک‌های مدیریتی بر توسعه دانش مدیریت اسلامی از نظر مدیران مرد و زن تفاوت معناداری داشت. اثرات کل نشان داد متغیر مبانی مدیریت اسلامی با ضریب اثر مستقیم 509/0 توانست 8/30 از کل واریانس (تغییرات) توسعه دانش مدیریتی را پیش‌بینی نماید. به طور کلی متغیرهای مبانی مدیریت دانش اسلامی، فضایل اخلاقی و تکنیک‌های مدیریتی توانسته‌اند 1/68 درصد از تغییرات متغیر توسعه دانش مدیران را تبیین و پیش‌بینی کنند. ضریب معناداری مربوط به متغیر تعدیل کننده نشان داد عوامل عدم تحقق مدیریت اسلامی (204/0) تأثیر برجسته‌ای در عدم تحقق مدیریت اسلامی نداشتند.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

طراحی مدل مطالعه انسان‌شناختی اسلامی در مطالعات اجتماعی (با تاکید بر دانش رفتار سازمانی)

نویسنده: محسن منطقی ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 1(پیاپی 29)

تبیین مدل عوامل موثر بر تصمیم گیری اثربخش مدیران دولتی در بخش معادن

مقاله کنفرانس: دومین همایش بین المللی افق های نوین در علوم انسانی و مدیریت - 1396

مدل دستگاه فهم و آینده اندیشی تمدن ساز مبتنی بر قرآن کریم

مقاله کنفرانس: چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی - 1397

مبانی و مدل توسعه اخلاق در سیره نبوی و علوی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397