تأملی دربارة جایگاه و مؤلفههای تربیت اخلاقی کودکان در خانواده (براساس دیدگاه امام علی (ع))

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31
چکیده:
دنیای معاصر بیش از هر زمان دیگری با مشکلات مختلف اخلاقی مواجه است. مراد از تربیت اخلاقی، فرایند ایجاد و پرورش فضایل اخلاقی در فراگیران و کوشش برای بازداشتن آن‌ها از رذایل اخلاقی در مقام نظر و عمل است. با توجه به اهمیت تربیت اخلاقی، پرداختن به مباحث مربوط به اخلاق و تربیت اخلاقی از جایگاه رفیعی برخوردار است. امام علی7، اولین پیشوای شیعیان، نکات برجسته‌ای دربارۀ تربیت اخلاقی بیان فرموده‌ است. پژوهش حاضر می‌کوشد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی جایگاه و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی کودکان در خانواده از دیدگاه امام علی 7بپردازد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد امام مراحل تربیت اخلاقی را براساس مراحل اخلاق به سه دورۀ هفت‌ساله تقسیم کرده و دربارۀ مؤلفه‌های تربیت اخلاقی (هدف غایی، اهداف واسطه‌ای، اصول و روش‌ها) مواردی را به‌صورت کاربردی ارائه کرده است. الگوبرداری از سیرۀ حضرت علی7، بهره‌گیری از روش‌های تربیتی اسلامی و پرورش نسل صالح می‌تواند راهگشای سعادت دنیوی و اخروی باشد.

دیدگاه مادلونگ درباره اختلاف امام حسن(ع) و امام علی(ع)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 1 - بهار 96، مسلسل 69

پژوهشی درباره دیوان امام علی (ع)

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1379 شماره 66

روش‌های امام حسین(ع) در تربیت اخلاقی پیروان

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم اصلی

رشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 39

رشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 دوره 10، شماره 39 (پاییز 1399)

عوامل رشد اخلاقی کودکان در بافت خانواده

نویسنده: حسن بوسلیکی * ،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1396 (پياپي 13)، پاييز و زمستان 1396 شماره2

سخن امام على(ع)درباره زن و بازکاوى دیدگاه‏ها

نویسنده: عباس مخلصی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1392 شماره 167
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397