باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری
نویسندگان:
محمد جنتی فر
،
سوده مرادیان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 8
چکیده:
دعبل از برجستهترین شاعران متعهد دینی عراق است که آوازه شجاعت و ظلم ستیزیاش بر سر زبانهاست؛ وی شعر و زندگی خویش را در راستای دفاع از مبانی اهل بیت (علیهم السلام) و اثبات حقانیت آنان، گسترش آرمانهای تشیع، نشر فرهنگ قرآن و حدیث قرار داد.
بیشتر شهرت این ابرمرد تاریخ ادبی تشیّع مرهون قصیده «تائیه» با موضوعیت مدح اهل بیت، اشاره به حادثهی کربلا و رثای سالار شهیدان (ع)، هجو دشمنان و دفاع از حقوق پایمال شده آنان میباشد.
قصیده مذکور در بحر طویل و قافیه «تاء» سروده شده و از نظر ادبی شاعر از تصاویر هنری از قبیل تشبیه، استعاره، کنایه، تضاد، تلمیح و ذکر اشارات تاریخی با هدف زیباییآفرینی و در بیشتر موارد در راستای القای معانی و وضوح هر چه بیشتر مضامین با روح دینی به مخاطب بهره برده و از خلال انتقال اندیشهها و تجارب بی شائبهی خویش از یک سو تعلق خاطر خویش را به خاندان رسالت ابراز نموده و از دیگر سو مخاطب را در غم و اندوه ناشی از فقدان وجود اهل بیت (علیهم السلام) شریک کرده است.
پژوهش حاضر در صدد است که با روشی توصیفی تحلیلی این قصیدهی بی بدیل علوی را هم از نظر ساختار موسیقایی، مضمون و محتوای شعری و و هم از بعد تصویری و زیورهای زیبای بیانی و بدیعی مورد تحلیل قرار دهد.
دعبل از برجستهترین شاعران متعهد دینی عراق است که آوازه شجاعت و ظلم ستیزیاش بر سر زبانهاست؛ وی شعر و زندگی خویش را در راستای دفاع از مبانی اهل بیت (علیهم السلام) و اثبات حقانیت آنان، گسترش آرمانهای تشیع، نشر فرهنگ قرآن و حدیث قرار داد.
بیشتر شهرت این ابرمرد تاریخ ادبی تشیّع مرهون قصیده «تائیه» با موضوعیت مدح اهل بیت، اشاره به حادثهی کربلا و رثای سالار شهیدان (ع)، هجو دشمنان و دفاع از حقوق پایمال شده آنان میباشد.
قصیده مذکور در بحر طویل و قافیه «تاء» سروده شده و از نظر ادبی شاعر از تصاویر هنری از قبیل تشبیه، استعاره، کنایه، تضاد، تلمیح و ذکر اشارات تاریخی با هدف زیباییآفرینی و در بیشتر موارد در راستای القای معانی و وضوح هر چه بیشتر مضامین با روح دینی به مخاطب بهره برده و از خلال انتقال اندیشهها و تجارب بی شائبهی خویش از یک سو تعلق خاطر خویش را به خاندان رسالت ابراز نموده و از دیگر سو مخاطب را در غم و اندوه ناشی از فقدان وجود اهل بیت (علیهم السلام) شریک کرده است.
پژوهش حاضر در صدد است که با روشی توصیفی تحلیلی این قصیدهی بی بدیل علوی را هم از نظر ساختار موسیقایی، مضمون و محتوای شعری و و هم از بعد تصویری و زیورهای زیبای بیانی و بدیعی مورد تحلیل قرار دهد.
باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری
3/21/2017 12:00:00 AM
باز خواني اصل برائت با تكيه بر امتنانيت آن
نویسنده:
محمد علي خادمي كوشا
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/12/10 تا تاریخ: 1397/07/14
بررسی تصویرهای هنری در شعر عاشورایی شریف رضی (مطالعه مورد پژوهانه: قصیدۀ کربلا)
نویسندگان:
ریحانه ملازاده
،
زهرا فرید
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 8
واکاوی دیدگاه رزالیند گویین درباره ساختار عهد در قرآن
نویسندگان:
محمدعلی مبینی*
،
سیده منا موسوی
،
مقاله نشریه: قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان) » سال 1401 دوره 17، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
بررسی انتقادی عاملیت و ساختار در اندیشه متفکران متأخر جامعه شناسی از منظر اندیشه دینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نمونه خواني كتاب ( انديشه سياسي علامه طهراني )
نویسنده:
پرويز كاظمي
،
طرح پژوهشی: فارس » از تاریخ: 1397/08/15 تا تاریخ: 1397/08/05
واکاوی مفهوم امامت در اندیشه زراره و خاندانش
نویسندگان:
هادی الیاسی*
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)
واکاوی علل عدم باز پس گیری فدک توسط امام علی (ع)
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: سخن تاریخ » سال 1400 دوره 15، شماره 35 (پاییز 1400)
قصیده یائیه میرفندرسکی و شرحهای آن
نویسنده:
محسن کدیور
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 شماره 28