تعریف کارکردگرایانه از حکمت متعالیه با نظر به آثار ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
چکیده:
با مراجعه به آثار ملاصدرا می توان دریافت حکمت در دیدگاه او از منبع الهی و عالم تجرد و عالم ملائکه بر انسان افاضه می‌شود. دریافت حکمت، مشروط به تحقق شروطی در ابعاد عاطفی، کنشی و معرفتی انسان است. شروط عاطفی از جمله شرح صدر، سلامت فطرت و حُسن خلق و شروط معرفتی مانند تیزی ذهن، سرعت فهم و سلامت اندیشه و شروط کنشی نیز مواردی از جمله تبعیت تام از شریعت و زهد و تقوی را دربرمی‌گیرد. رسیدن به حکمت، آثار خاصی را در حوزۀ معرفتی و رفتاری انسان دارد. در حوزۀ معرفتی سبب رسیدن انسان به یقین و خارج شدن از ظرف شک و تردید و... می‌شود. در حوزۀ رفتاری نیز رسیدن به اعتدال و تبعیت تام از شریعت نیز از آثار و غایات مترتب بر آن است. ملاصدرا از چنین حکمتی با اوصافی از قبیل حکمت شرعی، نقی و خالص و حکمت مشرقی و ... نیز یاد می‌کند.

بررسی تطبیقی تشکیک در حکمت اشراق و حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی سهروردی ملاصدرا

نویسنده: اکرم امیرحسنی ، استاد راهنما: یدالله یزدان پناه ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آراء ملاصدرا در حوزة منطقِ تعریف

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8

سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01

حكمت سياسي متعاليه

نویسنده: شريف لك زايي ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30

تفاوتهاى حکمت مشاءو حکمت متعالیه

نویسنده: علیرضا کهنسال ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92

بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52

نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » شماره2

نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94

آثار نظری و عملی نظریۀ وجود رابط در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397