رویکردی معناشناختی به ضرورت خداوند

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
چکیده:
عموم فیلسوفان خداباور نه تنها به وجود خداوند باور دارند بلکه او را از وجود ضروری برخوردار می دانند. افزون بر این، معتقد هستند دست کم برخی از صفات خداوند همچون علم و قدرت، صفاتی ضروری م یباشند، به این معنا که ممکن نیست خدا فاقد این صفات باشد. از سوی دیگر برخی از دیدگاههای فلسفی معاصر با مفهوم ضرورت خدا به مخالفت برخاسته و آن را مفهومی غیرمعقول دانست هاند. با توجه به تعدد و تنوع تعابیر مختلف از مفاهیم موجه از جمله ضرورت، این پرسش به ذهن م یرسد که آیا تعبیر و تعابیری از ضرورت وجود دارند که به کارگیری آنها در مورد وجود و صفات خدا مفهومی معقول به دست دهد؟ در این مقاله کوشش می شود با «ضرورت بالذات» رویکردی معناشناختی مسألۀ ضرورت خدا بررسی شود. نتیجۀ این بررسی آن است که تعبیر دو تعبیر قابل قبول در میان فیلسوفان مسلمان هستند که به ترتیب در مورد ضرورت وجود و « ضرورت ازلی» و ضرورت صفات خداوند قابل اطلاق می باشند. همچنین براساس معناشناسی منطق موجهات مبتنی بر مفهوم جهان ممکن و به کارگیری تعبیر ضرورت متافیزیکی، می توان از ایدۀ ضرورت گزاره ای و ضرورت شئ وجود خداوند و نیز ضرورت شئ صفات خداوند دفاع کرد.
 

رویکردى به توبه‏

نویسنده: نژاد محمد اصغر ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 275

رویکردى اسلامى به مفهوم سیاست

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80

رویکردی الهیاتی به نسبت دین وفرهنگ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)

فطری بودن گرایش به خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 52

فطری بودن گرایش به خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 53

نقد کتاب «رویکردی نو به مطالعه قرآن»

مقاله نشریه: مطالعات قرآنی » شماره23

رویکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر

نویسنده: ابراهیم جناتى ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80

آثار امید به رحمت خداوند بزرگ

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم

رویکردی نظری به مسئله رابطۀ دین و تمدن

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397