تحلیلی تاریخی از علم‌انگاری ارادۀ خداوند در کلام امامیه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 105
چکیده:
تاریخ کلام در قرون نخستین به روشنی حاوی این واقعیت است که اراده در نظر نخستین اندیشمندان امامیه، حقیقتی حادث و متمایز از علم و قدرت خداوند بوده است. علم انگاری اراده خداوند اما، اگر چه در تاریخ کلام اسلامی نخستین بار در جریان کلامی اعتزال مطرح شد اما در جریان کلام امامیه، این متکلمان دوران میانه هستند که در تبیین اراده چنین دیدگاهی را مطرح می‌کنند. متکلمان امامیه دوران میانه، اراده را به داعی و داعی را به علم به مصلحت درون فعل شناسانده‌اند. میراث باقی مانده از ایشان، اگر چه در این امر که اراده الهی امری حادث است و فعلی یا ذاتی است و قدیم، مذبذب و در رفت و برگشت است؛ با این همه می‌توان بر پایه شواهدی، ایدۀ حدوث اراده بر قدمت آن را ترجیح داد. تحلیل این داستان که چرا متکلمان این دوران بر خلاف جریان عمومی کلام امامیه، تقریر دیگری از اراده الهی ارائه می‌کنند و بر خلاف متکلمانی چون شیخ مفید و سید مرتضی که با ایدۀ داعی خواندن اراده مخالف بوده، اراده را داعی دانسته و آن را تثبیت می‌کنند، به چالش‌های معرفتی‌ای باز می‌گردد که از سوی جریان فکر فلسفی برای تبیین اراده تا آن زمان ارائه می‌شد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

تحلیلی وجودشناسانه از سیر تطور اراده خداوند در نظام فکری معتزله

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14

کلام خداوند

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 50

تحلیلی از هم سویی خط فکری سید مرتضی با معتزلیان بصری در تبیین ماهیت اراده خداوند

مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

تاریخ تحلیلی امامیه در غیبت صغری

کتاب: موسسه آینده روشن - 1396

کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 65

گستره معنایی حکمت الهی در کلام امامیه

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 بهار و تابستان 1392  شماره1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397