نقل به معنا در حدیث;ابعاد و آثار آن
نویسنده:
محمد تقی اکبرنژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 55
چکیده:
جواز نقل به معنا مورد اجماع علماى شیعه است، اما در کمّ و کیف آن اختلافاتى وجود دارد که این اختلاف در دهههاى اخیر بیشتر شده است. برخى از معاصران، اهتمام فراوانى به الفاظ امام(ع) نشان مىدهند و معتقدند که الفاظ او قابل مقایسه با الفاظ اصحاب نیست. از این رو، اصحاب تنها در صورت اضطرار اقدام به نقل به معنا مىکردند. پس اصل در روایات موجود، نقل به لفظ است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این نظریه نتیجه گسترش دقتهاى ادبى و عقلى در حوزه برداشت متون دینى است.
نویسنده بر این باور است که دقتهاى ادبى و عقلى در حوزه برداشت از متون دینى، جایز نیست. ائمه(ع) با ادبیات متعارف مردم سخن مىگفتند و نقل به معنا در میان اصحاب شایع بود و ائمه(ع) نیز آن را تقریر کردند. گذشته از این، ضعف امکان نقل عین الفاظ امام(ع)، اجمالى از دلایل قول مختار است.
نویسنده در پى آن است که اثبات کند اکثر روایات موجود انعکاس عین الفاظ امام(ع) نیست، بلکه الفاظ اصحاب است که مقصود ائمه(ع) را در خود جاى دادهاند.
هدف دیگر نویسنده، عرضه بسته کامل مسائل نقل به معناست; مانند ادله موافقان و مخالفان، شرایط نقل به معنا، نقل به معنا در عصر بعد از تدوین، دعا و... .
این مقاله از سه بخش تشکیل یافته است که بخش اول به ادله موافقان و مخالفان و شرایط آن، و در بخش دوم به استثنائات ادله جواز نقل به معنا و بخش سوم به آثار و لوازم آن پرداخته است.
جواز نقل به معنا مورد اجماع علماى شیعه است، اما در کمّ و کیف آن اختلافاتى وجود دارد که این اختلاف در دهههاى اخیر بیشتر شده است. برخى از معاصران، اهتمام فراوانى به الفاظ امام(ع) نشان مىدهند و معتقدند که الفاظ او قابل مقایسه با الفاظ اصحاب نیست. از این رو، اصحاب تنها در صورت اضطرار اقدام به نقل به معنا مىکردند. پس اصل در روایات موجود، نقل به لفظ است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این نظریه نتیجه گسترش دقتهاى ادبى و عقلى در حوزه برداشت متون دینى است.
نویسنده بر این باور است که دقتهاى ادبى و عقلى در حوزه برداشت از متون دینى، جایز نیست. ائمه(ع) با ادبیات متعارف مردم سخن مىگفتند و نقل به معنا در میان اصحاب شایع بود و ائمه(ع) نیز آن را تقریر کردند. گذشته از این، ضعف امکان نقل عین الفاظ امام(ع)، اجمالى از دلایل قول مختار است.
نویسنده در پى آن است که اثبات کند اکثر روایات موجود انعکاس عین الفاظ امام(ع) نیست، بلکه الفاظ اصحاب است که مقصود ائمه(ع) را در خود جاى دادهاند.
هدف دیگر نویسنده، عرضه بسته کامل مسائل نقل به معناست; مانند ادله موافقان و مخالفان، شرایط نقل به معنا، نقل به معنا در عصر بعد از تدوین، دعا و... .
این مقاله از سه بخش تشکیل یافته است که بخش اول به ادله موافقان و مخالفان و شرایط آن، و در بخش دوم به استثنائات ادله جواز نقل به معنا و بخش سوم به آثار و لوازم آن پرداخته است.
نقل به معنا در حدیث;ابعاد و آثار آن
3/20/2008 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
آثار فقه الحدیثى و سندى نقل به معنا
نویسنده:
محمد تقی اکبرنژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 57
نقل به معنا در دعا و دوره پس از تدوین
نویسنده:
محمد تقی احمدی نژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 56
حقیقت دین ابعاد چندگانه معنا
نویسنده:
نینیان اسمارت ترجمه عبدالرسول کشفى
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31
قومیت و ابعاد آن در ایران
نویسنده:
علیرضا اسلامى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85
معنا، گستره و ابعاد معرفتشناسی حکمت خالده در پرتو سنّتگرایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 10
تفاوتهای اخلاقی در ازدواج؛ آثار و پیامدهای آن از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
سید محمدرضا حسینی نیا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
سعادت در عقل و نقل با نظر به آثار شیخ الرئیس ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چیستی بررسی انتقادی در مطالعات تاریخی و ابعاد آن
نویسنده:
سیده فاطمه حسینی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400
تزکیه نفس و آثار آن در قرآن
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 276