رنه گنون

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
دکتر مارتین لینگز (2) ، پیش از آن که مسئول حفاظت نسخه‏هاى خطى شرقى در کتابخانه بریتانیا شود، سالها در دانشگاه قاهره تدریس مى‏کرد. او، که مؤلف کتابهاى بسیارى از جمله ساعت‏یازدهم (3) ، رمز و مثال اعلى (4) ، و زندگى محمد(ص) (5) ، براساس قدیمى‏ترین منابع است، مرجع معتبرى در باب سنت و بویژه عرفان اسلامى به شمار مى‏رود.
متن ذیل، پیاده‏شده سخنرانى‏اى است که [توسط مارتین لینگز] در پاییز 1994 در انستیتوى پرنس ولز در لندن، به ابتکار آکادمى تمنوس (6) ایراد شد. در مورد نخستین بخش زندگى رنه گنون، اطلاعات ما بسیار اندک است; زیرا او فردى بسیار کم‏سخن بود. واقع‏گرایى‏اش که یکى از وجوه عظمت اوست، سبب شد که به خطرات ذهنیت‏گرایى و خردگرایى در جهان متجدد پى ببرد، و از سوى دیگر، شاید او را به جایى بسیار دور سوق داد. در هر حال، او از سخن گفتن درباره خویش ابا داشت. از زمان مرگش کتابهاى زیادى درباره‏اش نوشته شده است و مؤلفان، بى‏شک از این که نتوانسته‏اند درباره او به اطلاعات وافرى دست‏یابند، غالبا احساس سرخوردگى فراوان کرده‏اند; در نتیجه، این کتابها حاوى اطلاعاتى نادرستند.

رنه گنون و معناى واقعى سنت

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

بررسی نظریه سنت رنه گنون؛ سنت به مثابه دال محوری

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)

نظریهی اجتماعی سنت گرایان با تأکید بر نظریهی اجتماعی رنه گنون

دانشجو: طاهره عطوفی کاشانی ، استاد مشاور: شمس الله مریجی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]

نظریه اجتماعی سنت گرایان با تأکید بر نظریه اجتماعی رنه گنون

نویسنده: طاهره عطوفی کاشانی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397