صورتبندی مؤلفههای رسانه تراز انقلاب اسلامی از نگاه رهبران و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
چکیده:
یکی از نیازهای محوری تمامی رسانههای فعال در جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت و تعالی جامعه، شناخت بایستههای عملکرد رسانهها در منظومه گفتمان انقلاب اسلامی است که بخش مهمی از آن ریشه در اسناد بالادستی و دیدگاه سیاستگذاران عالی دارد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف کشف و صورتبندی مؤلفههای رسانه تراز انقلاب به مطالعه این اسناد و بیانات رهبران نظام اسلامی پرداخته است. مطالعه و تحلیل اسناد و بیانات مرتبط با موضوع رسانه و فرهنگ، براساس روش تحلیل مضمون سهمرحلهای ولکات صورت گرفته و نمونهگیری نیز از نوع «نمونهگیری نظری» بوده است. دادهها در قالب 13مضمون محوری بهعنوان اصول مبنای گزارههای هنجاری سازماندهی شد. درنهایت بررسی عمیقتر مضامین استخراجشده نشان داد که نگاه رهبران انقلاب و اسناد بالادستی کشور در زمینه رسانه، حداقل در چهار محور کلی رسالتها و مأموریتها، باید و نبایدهای محتوایی، باید و نبایدهای فرمی، و ساختار مدیریتی و نیروی انسانی طرح شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کردهاند که مؤلفههای ذیل آن در سطوح و موضوعات مختلفی (در منابع هنجاری) لحاظ شده است که نه تنها میتواند بهعنوان راهنمای عملکرد سازمانها و فعالان رسانهای به آن توجه شود، بلکه از قابلیت کاربست در حوزه ارزیابی برخوردار است.
یکی از نیازهای محوری تمامی رسانههای فعال در جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت و تعالی جامعه، شناخت بایستههای عملکرد رسانهها در منظومه گفتمان انقلاب اسلامی است که بخش مهمی از آن ریشه در اسناد بالادستی و دیدگاه سیاستگذاران عالی دارد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف کشف و صورتبندی مؤلفههای رسانه تراز انقلاب به مطالعه این اسناد و بیانات رهبران نظام اسلامی پرداخته است. مطالعه و تحلیل اسناد و بیانات مرتبط با موضوع رسانه و فرهنگ، براساس روش تحلیل مضمون سهمرحلهای ولکات صورت گرفته و نمونهگیری نیز از نوع «نمونهگیری نظری» بوده است. دادهها در قالب 13مضمون محوری بهعنوان اصول مبنای گزارههای هنجاری سازماندهی شد. درنهایت بررسی عمیقتر مضامین استخراجشده نشان داد که نگاه رهبران انقلاب و اسناد بالادستی کشور در زمینه رسانه، حداقل در چهار محور کلی رسالتها و مأموریتها، باید و نبایدهای محتوایی، باید و نبایدهای فرمی، و ساختار مدیریتی و نیروی انسانی طرح شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کردهاند که مؤلفههای ذیل آن در سطوح و موضوعات مختلفی (در منابع هنجاری) لحاظ شده است که نه تنها میتواند بهعنوان راهنمای عملکرد سازمانها و فعالان رسانهای به آن توجه شود، بلکه از قابلیت کاربست در حوزه ارزیابی برخوردار است.
صورتبندی مؤلفههای رسانه تراز انقلاب اسلامی از نگاه رهبران و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران
1/1/1401 12:00:00 AM
الگوی «زن موفق تراز انقلاب اسلامی» با نگاه زنانه طراحی نشده
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 اردیبهشت و خرداد1402-352
نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
مرتضی بابائی ساخمرسی
، استاد راهنما:
آل غفور ـ خان محمدی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
ادلّهی اعتبار شرعی اسناد بالادستی نظام اسلامی در فقه سیاسی امام خمینی
نویسندگان:
عبداله نظرزاده اوغاز
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 89
بررسی نظریه احیای تمدن اسلامی در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی ایران و جنبش اخوان المسلمین مصر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ويرايش كتاب ( برجستگي عناصر هويت ملي ايران در اسناد فرادستي جمهوري اسلامي)
نویسنده:
خانم زينب مصباحي نيا
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/08/15 تا تاریخ: 1397/08/05
ادله ی اعتبار شرعی اسناد بالادستی نظام اسلامی در فقه سیاسی امام خمینی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
عبدالله نظرزاده اوغاز*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
شاخصهای کارآمدی دولت در منظومهی فکری رهبران انقلاب اسلامی
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 87 - پاییز 98