اصالت ابتنای حسی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 3
چکیده:
یکی از اصول و قواعدی که برخی از علما، به‌ویژه فقها، در روند استنباط امور نقلی از آن بهره می­برند، قاعده ترجیح حس در محتمل الحس و الحدس یا اصالت حس است. طبق این نظر در دوران بین حسی یا حدسی بودن یک امر، درجایی که اعتبار به حسی بودن امر است نه حدسی بودن آن، جانب حس ترجیح داده شده و بر این اساس، آثار حسی بودن بر آن امر مترتب شده و ملتزم به لوازم آن می­ گردد. قائلان در اعتبار این اصل به ادله ­ای چون بنای عقلا، ظاهر حال، ظاهر کلام به‌ضمیمه وثاقت راوی و نیز عدم اعتناء به شک تمسک می­ کنند. در مقابل عده­ ای نیز این اصل را رد کرده و به‌صورت اجمال آن را بی‌اعتبار و بی ­پشتوانه ­از دلیل می­ دانند. نویسنده در این پژوهش بنیادی- کاربردی و با روش کتابخانه‌ای و رجوع به آثار، معروف ­ترین کاربست­ های این قاعده در نزد قائلان آن را ارائه می‌دهد، سپس در توصیف و تحلیل ادله هر دو طرف در پذیریش و عدم پذیرش این اصل به‌صورت تفصیلی، به این نتیجه می­ رسد که ادله­ مورد استناد بر این اصل، ناتمام بوده و این ترجیح خالی از پشتوانه­ و دلیل معتبر است و قول به عدم اعتبار آن مصیب به‌واقع است.

اصالت جاوید

کتاب: - 1382

حسى از دیار دیگر

نویسنده: بتول جعفری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1377 شماره 82

توصیف مبحث اصالت وجود و اصالت ماهیت

مقاله نشریه: جستار » سال 1386 شماره 17

بررسی «اصالت صحت»

مقاله نشریه: جستار » سال 1387 19 (ویژه قواعد فقه 1)

اصالت تاریخی حدیث

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 31و32 (ویژه حدیث)

بازخوانی اصالت صحت

مقاله نشریه: جستار » سال 1387 19 (ویژه قواعد فقه 1)

اصالت عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

ادراک حسی از دیدگاه ابن سینا

نویسنده: محمد تقی فعالی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1376

اصالت دیه در قتل عمد

مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 71
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397