بن مایه های تمدن علوم عقلی در اندیشه های کلامی صدوق و مفید
نویسندگان:
مریم زارعی
،
هادی رستگار مقدم گوهری
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1395 شماره 3
چکیده:
جریان تمدن در علوم از تطور اندیشههای دانشمندان ظهور مییابد. بدیهی است دانشها گاه در بدایت امر از بساطت و سادگی برخوردارند ولی در گذر زمان رشد، عمق و توسعه یافته و به کمال خود میرسند. یکی از این علوم، دانش کلام است که در قرائت دانشمندان اسلامی حاوی مطالب بلندی بوده و در فرایند زمان، زمینههای رشد و توسعه ی آن فراهم شده و توانسته است تأثیر چشمگیری در علوم عقلی بگذارد. پژوهش پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد که چگونه علمای کلام شیعی در علوم عقلی نقشآفرینی نموده و متقابلاً در مبانی خویش از آن علوم بهره جستهاند. دانش کلام به عنوان یک علم، از زمان شیخ مفید آغازیدن گرفت. اگرچه پیش از مفید گزارههای کلامی مطرح بوده، و برخی از عالمان دینی همچون نوبختیان، صدوق و دیگران همّت به گردآوری دستهای از گزارههای آن نموده و با بیان توضیحی و گاه تبیینی، جریان به وجود آمدن این علم را هموار ساختهاند ولی مفید به آن شاکله و بنیاد جدیدی داد. به همین سبب میتوان او را خاستگاه ظهور کلام به عنوان یک علم شناسایی کرد چنانکه از همین رهگذر، دستهای از قواعد و احکام علوم عقلی فلسفی به وجود آمده است. پژوهش حاضر بر آن است تا اندیشههای صدوق بهعنوان عالِم نصّگرا و مفید به عنوان عالِم عقلگرا را مورد مداقّه قرار دهد. ازاین منظر که از یک سو، مبتنی بر آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام) بوده و از سوی دیگر به ساماندهی دانش متفاوت کلام انجامیده است و قواعد فلسفی همانند اصالت در وجود، قاعدهی امکان و وجوب، برهان صدیقین، برهان حدوث، برهان فصل و وصل، برهان تمانع و غیر اینها در آن اشراب گردیده که بعدها در تطور علوم عقلی از استحکام و رشد و توسعهی فزایندهای برخوردار شده است
جریان تمدن در علوم از تطور اندیشههای دانشمندان ظهور مییابد. بدیهی است دانشها گاه در بدایت امر از بساطت و سادگی برخوردارند ولی در گذر زمان رشد، عمق و توسعه یافته و به کمال خود میرسند. یکی از این علوم، دانش کلام است که در قرائت دانشمندان اسلامی حاوی مطالب بلندی بوده و در فرایند زمان، زمینههای رشد و توسعه ی آن فراهم شده و توانسته است تأثیر چشمگیری در علوم عقلی بگذارد. پژوهش پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد که چگونه علمای کلام شیعی در علوم عقلی نقشآفرینی نموده و متقابلاً در مبانی خویش از آن علوم بهره جستهاند. دانش کلام به عنوان یک علم، از زمان شیخ مفید آغازیدن گرفت. اگرچه پیش از مفید گزارههای کلامی مطرح بوده، و برخی از عالمان دینی همچون نوبختیان، صدوق و دیگران همّت به گردآوری دستهای از گزارههای آن نموده و با بیان توضیحی و گاه تبیینی، جریان به وجود آمدن این علم را هموار ساختهاند ولی مفید به آن شاکله و بنیاد جدیدی داد. به همین سبب میتوان او را خاستگاه ظهور کلام به عنوان یک علم شناسایی کرد چنانکه از همین رهگذر، دستهای از قواعد و احکام علوم عقلی فلسفی به وجود آمده است. پژوهش حاضر بر آن است تا اندیشههای صدوق بهعنوان عالِم نصّگرا و مفید به عنوان عالِم عقلگرا را مورد مداقّه قرار دهد. ازاین منظر که از یک سو، مبتنی بر آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام) بوده و از سوی دیگر به ساماندهی دانش متفاوت کلام انجامیده است و قواعد فلسفی همانند اصالت در وجود، قاعدهی امکان و وجوب، برهان صدیقین، برهان حدوث، برهان فصل و وصل، برهان تمانع و غیر اینها در آن اشراب گردیده که بعدها در تطور علوم عقلی از استحکام و رشد و توسعهی فزایندهای برخوردار شده است
بن مایه های تمدن علوم عقلی در اندیشه های کلامی صدوق و مفید
3/20/2016 12:00:00 AM
بن مایه های تمدن مهدوی و تاثیر آن در سبک زندگی
نویسندگان:
محمد شهبازیان
،
فاطمه سادات مخبر
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات مهدوی » سال 1397 تابستان 1397 شماره 40
بن مایه های ادبیات مقاومت در قرآن
نویسندگان:
سید فضل الله میرقادری
،
حسین کیانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
انديشه نامه كلامي شيخ مفيد
نویسنده:
علينقي خداياري
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1389/08/19 تا تاریخ: 1391/04/20
بن مایه ها و درون مایه هاى رخـداد عاشـورا (بررسى تاریخى)
نویسنده:
حسن حضرتی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 1 - بهار - مسلسل 1
امتداد اندیشه های کلامی هشام بن حکم در یونس بن عبدالرحمن
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1394 - [کارشناسی ارشد]
اندیشه های کلامی زید بن علی بن الحسین علیهم السلام
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی بن مایه های تاریخی نمایش مذهبی در ایران
نویسندگان:
مصطفی پیرمرادیان
،
سمیه بختیاری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 1 - بهار - مسلسل 57