بن مایه ها و درون مایه هاى رخـداد عاشـورا (بررسى تاریخى)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 1 - بهار - مسلسل 1
چکیده:
در سال 61ق, پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص), جامعه اسلامى شاهد سانحه اى بسیار اسف بار بود; نوه پیامبر(ص) به طرز فجیعى به همراه یاران اندک خود به شهادت رسید و اهل بیت او به اسارت رفتند. چرا عاشورا اتفاق افتاد؟ این پرسشى است که نوشته حاضر به منظور یافتن پاسخى قانع کننده به آن, بر آمده است.
بر همین اساس مباحث ذیل را در این مقاله مورد توجه و مداقه قرار داده ایم: بافت اجتماعى جزیره العرب قبل از بعثت به عنوان مرده ریگ جاهلیت, رخداد سقیفه به عنوان اولین انحراف بنیادین در حرکت اسلامى که در آن عقیده, فداى قبیله شد و نتایجى که از این اجتماع شتابآلود برآمد, سیاست مالى خلفاى نخستین; به ویژه دوره عمر و عثمان و بدعت ها و انحرافاتى که در این زمینه به وقوع پیوست, انحرافات فکرى که معاویه و جانشین او یزید ابداع کردند (همانند: جعل حدیث, تبدیل خلافت به سلطنت, احیاى عروبت و فروداشت موالى) و بالاخره تقویت جریان هاى فکرى انحرافى همانند مرجئه که مشروعیت بخش رفتار غیر دینى امویان بودند.

بررسی بن مایه های تاریخی نمایش مذهبی در ایران

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 1 - بهار - مسلسل 57

درام و بن مایه های مهدوی

کتاب: موسسه آینده روشن - 1389

بن مایه های ادبیات مقاومت در قرآن

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1

بن مایه های تمدن علوم عقلی در اندیشه های کلامی صدوق و مفید

مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1395 شماره 3

بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52

بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 زمستان 1391  شماره52

مباحث تاریخى و فرهنگى عاشورا

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 295

رابطه درون و برونرابطه ها 3

نویسنده: جواد محدثى ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1381 شماره 125

بررسی تاریخی «انسجام» و «هویت» اسلامی بعد از عاشورا

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 پاييز 1390  شماره47
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397