مسئولیت های دولت مردم سالار درباره مشارکت سیاسی مردم از منظر قرآن
نویسنده:
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 66 - تابستان 93
چکیده:
حکومت به مثابه امر جامعهشناختی پدیدهای ارتباطی است که از ارتباط فرمانروایان و فرمانبرداران تشکیل شده است. از منظر دینی دو طرف این رابطه دارای حقوق و تکالیف مشخصاند. تا کنون به حقوق فرمانروایان و تکالیف مردم بیش از حد توجه شده و در مقابل از حقوق مردم و مسئولیتهای حاکمان غفلت گردیده است. از منظر قرآن حکومت از امور مشترک است و مردم مانند حاکم در آن سهیماند و درنتیجه بهاندازهای که شراکت مردم در فرایند تصمیمسازیهای سیاسی تضمین گردد، به همان اندازه حکومت مشروع، وگرنه غیرشرعی خواهد بود. در راستای اثبات فرضیه با طرح جامعه آرمانی قرآنی که در آن مردم نه عوام که بالغاند، نه بیسواد که آموزش دیدهاند، نه جاهل که عاقلاند، نه درجهبندی شده که برابرند، کارشان با تعاون و همیاری و ولایت همگانی بر همدیگر پیش میرود، تلاش کردهایم با استخدام هفت قاعده و نظریه و تمرکز بر آیه شورا در سوره آل عمران دربارة حقوق سیاسی مسئولیتآفرین برای دولت و فرمانروایان دینی بحث کنیم. نتیجه نهایی این است که حکومتهای مردمسالار امروز که در آن مشارکتِ فعالانه مردم در عرصه سیاسی تسهیل گشته است، از حکومتهای دیگر که کمترین زمینه برای استیفای حقوق سیاسی مردم وجود دارد، مشروعیت بیشتری برخوردارند و هرگونه توافق در زمینه تضمین حقوق سیاسی مردم در خصوص امکان مشارکت بیشتر آنان در فرایندهای تصمیمسازی، برای حاکم از لحاظ قانونی و شرعی الزام آور است.
حکومت به مثابه امر جامعهشناختی پدیدهای ارتباطی است که از ارتباط فرمانروایان و فرمانبرداران تشکیل شده است. از منظر دینی دو طرف این رابطه دارای حقوق و تکالیف مشخصاند. تا کنون به حقوق فرمانروایان و تکالیف مردم بیش از حد توجه شده و در مقابل از حقوق مردم و مسئولیتهای حاکمان غفلت گردیده است. از منظر قرآن حکومت از امور مشترک است و مردم مانند حاکم در آن سهیماند و درنتیجه بهاندازهای که شراکت مردم در فرایند تصمیمسازیهای سیاسی تضمین گردد، به همان اندازه حکومت مشروع، وگرنه غیرشرعی خواهد بود. در راستای اثبات فرضیه با طرح جامعه آرمانی قرآنی که در آن مردم نه عوام که بالغاند، نه بیسواد که آموزش دیدهاند، نه جاهل که عاقلاند، نه درجهبندی شده که برابرند، کارشان با تعاون و همیاری و ولایت همگانی بر همدیگر پیش میرود، تلاش کردهایم با استخدام هفت قاعده و نظریه و تمرکز بر آیه شورا در سوره آل عمران دربارة حقوق سیاسی مسئولیتآفرین برای دولت و فرمانروایان دینی بحث کنیم. نتیجه نهایی این است که حکومتهای مردمسالار امروز که در آن مشارکتِ فعالانه مردم در عرصه سیاسی تسهیل گشته است، از حکومتهای دیگر که کمترین زمینه برای استیفای حقوق سیاسی مردم وجود دارد، مشروعیت بیشتری برخوردارند و هرگونه توافق در زمینه تضمین حقوق سیاسی مردم در خصوص امکان مشارکت بیشتر آنان در فرایندهای تصمیمسازی، برای حاکم از لحاظ قانونی و شرعی الزام آور است.
مسئولیت های دولت مردم سالار درباره مشارکت سیاسی مردم از منظر قرآن
3/21/2014 12:00:00 AM
دیدگاه قرآن درباره مشارکت سیاسى زنان
نویسنده:
موسی حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26
حقوق سياسي مردم از منظر قرآن كريم و اهل بيت(ع)
نویسنده:
محمود شفيعي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1393/10/22 تا تاریخ: 1395/06/01
مسئولیت مدنی دولت از دیدگاه فقهی
نویسنده:
محمد صالحی مازندرانی
،
مقاله نشریه: حقوق اسلامی » سال 1390 پاييز 1390 شماره30
بررسی اصول سیاسی سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کارکردهای دولت اخلاقی از منظر حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
سید کاظم سیدباقری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2
بررسی مسئولیت قدرت سیاسی در اجرای شریعت از منظر فقه
نویسندگان:
محمدصادق یوسفی مقدم*
،
سید محسن آل نبی
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های فقهی مسائل مستحدثه » سال 1402 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)
اصول سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]