اثباتپذیری اتحاد عاقل و معقول با صدق مشتق بر مبدأ و بازکاوی ایرادها
نویسنده:
محمدرضا ارشادی نیا
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
چکیده:
حکیم سبزواری با احاطۀ خاص خود بر مبانی و مواضع اصیل حکمت متعالیه چندین برهان مبتکرانه بر اتحاد عقل و عاقل و معقول اقامه نموده است که برهان صدق مشتق بر مبدأ از جملۀ آنها میباشد. این برهان که ماده و محتوای آن برگرفته از عناصر وثیق حکمت صدرایی است، در دلالت بر مقصود، تام میباشد و استحکام خود را نیز از مبانی و رهیافتهای صدرایی در مواضع هستیشناسانه و معرفت نفس به دست آورده است. در واقع، برهان یادشده استنتاجی از استلزامات عناصر متقن و مستدل در حکمت متعالیه است. از مهمترین اصول بنیادی این برهان، توجه به سیر تکاملی و تحولی نفس از مبدأ جسمانیت تا مقصد عقلیت و اتحاد با معقولات و وصول به تجرد و روحانیت است. همچنین اعتباری بودن تفاوت مبدأ و مشتق بهنوبۀ خود، نقشی بزرگ در توجیه این برهان برعهده دارد و روایی آن را تسهیل نموده است. عدم توجه به این نکات، برخی را به توهم خدشه بر این برهان کشانده است که در نتیجه، برای تمامیت و بازسازی آن به راههای انحرافی همانند استفاده از قیاس مساوات توسل جستهاند که به معنای نابودی این برهان خواهد بود. توجه به کاربست منطق استوار حکیم سبزواری در تقریر این برهان، کافی است تا اینگونه پیرایههای زائد را دفع کند و راه برهان را به سوی اثبات نتیجه یعنی اثبات اتحاد عاقل و معقول بگشاید.
حکیم سبزواری با احاطۀ خاص خود بر مبانی و مواضع اصیل حکمت متعالیه چندین برهان مبتکرانه بر اتحاد عقل و عاقل و معقول اقامه نموده است که برهان صدق مشتق بر مبدأ از جملۀ آنها میباشد. این برهان که ماده و محتوای آن برگرفته از عناصر وثیق حکمت صدرایی است، در دلالت بر مقصود، تام میباشد و استحکام خود را نیز از مبانی و رهیافتهای صدرایی در مواضع هستیشناسانه و معرفت نفس به دست آورده است. در واقع، برهان یادشده استنتاجی از استلزامات عناصر متقن و مستدل در حکمت متعالیه است. از مهمترین اصول بنیادی این برهان، توجه به سیر تکاملی و تحولی نفس از مبدأ جسمانیت تا مقصد عقلیت و اتحاد با معقولات و وصول به تجرد و روحانیت است. همچنین اعتباری بودن تفاوت مبدأ و مشتق بهنوبۀ خود، نقشی بزرگ در توجیه این برهان برعهده دارد و روایی آن را تسهیل نموده است. عدم توجه به این نکات، برخی را به توهم خدشه بر این برهان کشانده است که در نتیجه، برای تمامیت و بازسازی آن به راههای انحرافی همانند استفاده از قیاس مساوات توسل جستهاند که به معنای نابودی این برهان خواهد بود. توجه به کاربست منطق استوار حکیم سبزواری در تقریر این برهان، کافی است تا اینگونه پیرایههای زائد را دفع کند و راه برهان را به سوی اثبات نتیجه یعنی اثبات اتحاد عاقل و معقول بگشاید.
اثباتپذیری اتحاد عاقل و معقول با صدق مشتق بر مبدأ و بازکاوی ایرادها
1/1/1402 12:00:00 AM
نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول
نويسنده:
حسین دیبا
،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1388
نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول
نويسنده:
حسین دیبا
،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1383
رویکرد وحدتگرایانه ملاصدرا به نظریه اتحاد عاقل و معقول بر مبنای بساطت نفس
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41
تبیین نقش محوری معنای « کلی » در تنقیح و تبیین مساله اتحاد عاقل و معقول
نویسنده:
محمود موذن سلطان آبادی
، استاد راهنما:
محمدتقی یوسفی
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
صدق و راستی
نویسنده:
ابوالفضل یغمایی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1391 شماره 112 رمضان پیامهای قرآنی
صدق اعانه و معاونت بر ترک فعل با تاکید بر جنبه گناه و کیفر
نویسنده:
علیرضا فرحناک*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 دوره 30، شماره 114 (تابستان 1402)
صدق اعانه و معاونت بر ترک فعل با تأکید بر جنبه گناه و کیفر
نویسنده:
علیرضا فرحناک
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 2 (پیاپی 114)
اندیشه اجتماعی علامه جعفری با تأکید بر نظریات حیات معقول
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]