دین و عرفان اسلامی
نویسنده:
علی رضا کرمانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
چکیده:
برخی صاحب نظران، با تمسک به دلایلی، عرفان اسلامی را در بخشی از آموزههای معرفتی، شیوههای سلوکی، روش فهم متن دینی و حتی در خاستگاه همسو با دین اسلام نمیدانند. اما عارفان در مباحث معرفتی هم اصل شهود – به عنوان روش عرفان - را مورد تأیید دین میدانند و هم آموزههای معرفتی خود - همچون توحید، انسان کامل و معاد - را موافق با شریعت اسلام مییابند. و در بُعد عملی از یک سو جایگاه اصل سلوک در دین را تثبیت می کنند و از سوی دیگر، معیار شیوه سلوکی را نیز عدم مخالفت با شریعت معرفی میکنند. و در روش فهم متن دینی، مبتنی بر ذومراتب بودن متن وحیانی قرآن، فهم معانی باطنی قرآن را بدون توجه به ظاهر امکان پذیر نمیدانند. و در بحث خاستگاه صرف شباهت برخی آموزه ها و شیوههای عملی عرفان اسلامی با مکاتب دیگر را دلیل عدم اصالت عرفان اسلامی نمیشمارند.
برخی صاحب نظران، با تمسک به دلایلی، عرفان اسلامی را در بخشی از آموزههای معرفتی، شیوههای سلوکی، روش فهم متن دینی و حتی در خاستگاه همسو با دین اسلام نمیدانند. اما عارفان در مباحث معرفتی هم اصل شهود – به عنوان روش عرفان - را مورد تأیید دین میدانند و هم آموزههای معرفتی خود - همچون توحید، انسان کامل و معاد - را موافق با شریعت اسلام مییابند. و در بُعد عملی از یک سو جایگاه اصل سلوک در دین را تثبیت می کنند و از سوی دیگر، معیار شیوه سلوکی را نیز عدم مخالفت با شریعت معرفی میکنند. و در روش فهم متن دینی، مبتنی بر ذومراتب بودن متن وحیانی قرآن، فهم معانی باطنی قرآن را بدون توجه به ظاهر امکان پذیر نمیدانند. و در بحث خاستگاه صرف شباهت برخی آموزه ها و شیوههای عملی عرفان اسلامی با مکاتب دیگر را دلیل عدم اصالت عرفان اسلامی نمیشمارند.
دین و عرفان اسلامی
3/21/2015 12:00:00 AM
قرآن، برهان و عرفان (بررسي رابطه دين، فلسفه و عرفان اسلامي) (جلسه اول)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1384
قرآن، برهان و عرفان (بررسي رابطه دين، فلسفه و عرفان اسلامي) (جلسه دوم)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1384
قرآن، برهان و عرفان (بررسي رابطه دين، فلسفه و عرفان اسلامي) (جلسه سوم)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1384
اصالت عرفان اسلامى*
نویسنده:
مارتین لینگز ترجمه فروزان راسخی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
تعطیل در عرفان اسلامی
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان
،
عمار فوزی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393 شماره72
همانندیهاى عرفان اسلامى و آیین هندو
نویسنده:
داود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1382 شماره 120