دین و عرفان اسلامی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
چکیده:
برخی صاحب‌ نظران، با تمسک به دلایلی، عرفان اسلامی را در بخشی از آموزه‌های معرفتی، شیوه‌های سلوکی، روش فهم متن دینی و حتی در خاستگاه همسو با دین اسلام نمی‌دانند. اما عارفان در مباحث معرفتی هم اصل شهود – به عنوان روش عرفان - را مورد تأیید دین می‌دانند و هم آموزه‌های معرفتی خود - همچون توحید، انسان کامل و معاد - را موافق با شریعت اسلام می‌یابند. و در بُعد عملی از یک سو جایگاه اصل سلوک در دین را تثبیت می کنند و از سوی دیگر، معیار شیوه سلوکی را نیز عدم مخالفت با شریعت معرفی می‌کنند. و در روش فهم متن دینی، مبتنی بر ذومراتب بودن متن وحیانی قرآن، فهم معانی باطنی قرآن را بدون توجه به ظاهر امکان پذیر نمی‌دانند. و در بحث خاستگاه صرف شباهت برخی آموزه ها و شیوه‌های عملی عرفان اسلامی با مکاتب دیگر را دلیل عدم اصالت عرفان اسلامی نمی‌شمارند.

گوهر دین از منظر عرفان اسلامی

نویسنده: زهرا شریف ، استاد راهنما: احمد بهشتی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

قرآن، برهان و عرفان (بررسي رابطه دين، فلسفه و عرفان اسلامي) (جلسه اول)

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1384

قرآن، برهان و عرفان (بررسي رابطه دين، فلسفه و عرفان اسلامي) (جلسه دوم)

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1384

قرآن، برهان و عرفان (بررسي رابطه دين، فلسفه و عرفان اسلامي) (جلسه سوم)

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1384

عرفان اسلامی یا عرفان انحرافی؟

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 فروردین 1402-351

اصالت عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

جهانشمولى عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

تعطیل در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393  شماره72

همانندیهاى عرفان اسلامى و آیین هندو

مقاله نشریه: حوزه » سال 1382 شماره 120

وحدت وجود در عرفان اسلامی

نویسنده: رقیه ظفری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397