بررسی دیدگاه‌های برخی از متکلّمان مسلمان دربارة حقیقت ملائک

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
کلیدواژه: ملائکه ، تجرد ، تمثل ، تشکل ، کلام
چکیده:
جهان هستی مجموعه‌ای از موجودات محسوس و نامحسوس است؛ دسته‌ای از این موجودات در حیطۀ احساس بشر می‌آید و  کشف می‌شود و دسته‌ای دیگر از توان احساس و عقل بشر فراتر است. از جملۀ این موجودات فرشتگان‌اند، که اگر از طریق آیات و روایات، خبری از آنها به ما نمی‌رسید، هیچ‌گاه به‌وجود و خصوصیات، اصناف و افراد آنها پی نمی‌بردیم. از سوی دیگر، از  مسائل مهم در شرع مقدس اعتقاد به ملائک است، به حدی که اعتقاد داشتن به این گروه از مخلوقات از ارکان دین و در کنار اعتقاد به خدا و قیامت و نبوت شمرده شده است. ازآنجاکه متکلمان مسلمان منبع رجوعشان در مجهولات قرآن و سنت است و سخنان ایشان تأثیر بسیاری برعقیدۀ عموم مسلمانان داشته‌ است، در این مقاله، سعی شده عقیدۀ ایشان درمسائل مهم ملائک از جمله حقیقت ملائک و رؤیت ملائک و اینکه ملائک افضلند یا انسان تحقیق شود

بررسی دیدگاه های برخی از متکلمان مسلمان درباره حقیقت ملائک

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 1396 شماره31

توبه از منظر متکلمان مسلمان

نویسنده: مهدی نجیبی ،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1390 تابستان 1390  شماره78

بررسی و نقد دیدگاه‌های برخی فیلسوفان معاصر غرب دربارۀ چیستی قضایای پیشین

نویسنده: احمد ابوترابی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44

دربارهٔ برخی از جای‌نام‌های شاهنامه

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 199

حدوث زمانی عالم از منظر متکلمان مسلمان

نویسنده: مهدی نجیبی ،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101

حکمت خداوند از منظر فیلسوفان و متکلمان مسلمان

نویسنده: جواد حاجی پور ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

حقیقت و چیستیِ «از‌خود‌بیگانگی»، از دیدگاه اندیشمندان مسلمان

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 بهار 95- مسلسل 27

نگاهی به برخی نوآوری‌های مشّائیان مسلمان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 52-51

بررسی دیدگاه‌های فلسفی دربارة نسبت ارزش زیباشناختی و ارزش اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397