نقشمجاز ( لغوی، عقلی و استعاره) در تفسیرقرآن از دیدگاه علامهطباطبایی
نویسندگان:
نسرین انصاریان
،
حسین شیر افکن
،
![نسرین انصاریان](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
![حسین شیر افکن](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 20
چکیده:
بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم به عنوان ثقل اکبر به دست میآید از این رو شناخت آموزههای قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان به ویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده است. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر «بلاغت» و «علم بیان» است که بحث حقیقت و مجاز در آن جایگاهی ویژه دارد. وجود مجاز در قرآن و نقش آن در تفسیر از سوی اندیشمندان علوم قرآنی امری ثابت شده و از قرون اولیۀ اسلام تاکنون به آن پرداخته شده است؛ به دلیل مقبولیت علمی علامۀ طباطبایی در جامعۀ تفسیری دستیابی به دیدگاههای ایشان دربارۀ «نقش مجاز در تفسیر قرآن» اهمیت دارد، از این رو، جستار حاضر به دنبال رسیدن به این هدف است. دادههای پژوهش در بیشتر موارد افزون بر کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن»، کتب تفسیری، بلاغی و لغوی استوار می باشد و بر اساس روش توصیفی تحلیلی یافتهها به این نکته اشاره دارد که علامۀ طباطبایی نقش مجاز را در آیات مرتبط با صفات و افعال الهی، انبیا:، مؤمنان، غیرمؤمنان، پدیدههای طبیعی و آخرت مؤثر میداند.
بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم به عنوان ثقل اکبر به دست میآید از این رو شناخت آموزههای قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان به ویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده است. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر «بلاغت» و «علم بیان» است که بحث حقیقت و مجاز در آن جایگاهی ویژه دارد. وجود مجاز در قرآن و نقش آن در تفسیر از سوی اندیشمندان علوم قرآنی امری ثابت شده و از قرون اولیۀ اسلام تاکنون به آن پرداخته شده است؛ به دلیل مقبولیت علمی علامۀ طباطبایی در جامعۀ تفسیری دستیابی به دیدگاههای ایشان دربارۀ «نقش مجاز در تفسیر قرآن» اهمیت دارد، از این رو، جستار حاضر به دنبال رسیدن به این هدف است. دادههای پژوهش در بیشتر موارد افزون بر کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن»، کتب تفسیری، بلاغی و لغوی استوار می باشد و بر اساس روش توصیفی تحلیلی یافتهها به این نکته اشاره دارد که علامۀ طباطبایی نقش مجاز را در آیات مرتبط با صفات و افعال الهی، انبیا:، مؤمنان، غیرمؤمنان، پدیدههای طبیعی و آخرت مؤثر میداند.
نقشمجاز ( لغوی، عقلی و استعاره) در تفسیرقرآن از دیدگاه علامهطباطبایی
3/20/2020 12:00:00 AM
تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
بررسی عقلی آموزه تعارف الارواح از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمد حسین روانبخش
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
مبانی عقلی تجسم اعمال از دیدگاه حکمت متعالیه
استاد راهنما:
محمد مهدی گرجیان
، استاد مشاور:
سید محمود موسوی
،
حسن معلمی
، دانشجو:
صدیقه شریعتی فر
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [پایان نامه دکترا]
استعاره در مدیریت: نظر و روش
نویسندگان:
لوکاش سولکوفسکی
،
میخال خمیلتسکی
، زيرنظر:
سیدعلیاصغر سلطانی
،
مجید خسروینیک
، مترجم:
روحالله عطایی
، ويراستار:
مهدی وجدانی
،
کتاب: لوگوس - 1398
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
استعاره راه: پرسش از هستی سازمان
نويسنده:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، ويراستار:
احسان مقصودی
،
کتاب: دانشگاه امام صادق (ع) - 1391
بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی(ع)
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
محمد کبیری ارانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی(ع)
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
محمد کبیری ارانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 1397 شماره38
استعاره های تن در مثنوی
نویسنده:
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 (پياپي 69)، بهار 1392 شماره1