بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک
نویسنده:
موسیالرضا تیموری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 1
چکیده:
تبلیغ، تکنیکی برای تأثیرگذاری بر رفتار انسان و مخاطب با استفاده ماهرانه از نمادها و نشانهها از قبیل گفتار، نوشتار، تصاویر و ... است. در حقیقت تبلیغ، هنری است جاودانه که با تلاش پیگیر مبلغان بر تابلوی هستی نقش میبندد و به نمایش در میآید. اهمیت و ارزش این هنر با توجه به مفهوم و محتوای آن، ارزشگذاری و مشخص میشود؛ یعنی آنچه در ارزشگذاری آن مؤثر است، افزون بر ظاهر جذاب و زیبا، مفهوم و محتوای آن است. بر این اساس تبلیغ دینی به سبب قداست و ارزش معنوی والای آن، از اهمیت شایانی برخوردار است. تبلیغ دین، از وظایف اصلی حوزههای علمیه، طلاب و روحانیون است؛ زیرا آنان مرزداران اندیشههای دینی و فرهنگی در جوامع امروزی هستند؛ چنانکه امام خامنهای(مد ظله العالی) فرموده است: «تبلیغ، یک فن است و به تعلیم و فراگیری احتیاج دارد. همچنین نیاز دارد که نوبهنو و روزبهروز، ضرورتها و لوازم آن به مبلّغین ارائه شود. اینها چیزهایی است که لازم است. جامعه تبلیغی باید بتواند کار خود را درست انجام دهد. باید فن تبلیغ را آموخت. باید کسانی این فن را یاد بگیرند و تعلیم دهند و تکمیل کنند ... ما امروز چه چیزی را به مردم بگوییم؟ در کجا چه مطلبی دارای اولویت است؟ بعضی از مسائل دینی، عمومی است و باید در سطح عموم به همه گفته شود؛ مثل اخلاقیات و معارف دینی و سیاسی که همه به آن احتیاج دارند یا مسائل مربوط به نظام یا مسائل موسمی مانند انتخابات که هر جا مبلغ میرود، باید مردم را به اهمیت انتخابات آشنا کند و تفهیم نماید که این، یک وظیفه و ضرورت است...».[1] آشنایی مبلغان دینی با ظرافتها، ابزار و روشهای تبلیغی در مناطق مشترک اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد.[2] در این قسمت برخی از بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک بیان میشود. .[1] بیانات در دیدار جمعی از روحانیون،27/10/1374. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2781 [2]. برای اطلاع بیشتر ر.ک: فصلنامه ره توشه مناطق مشترک، شمارههای 6، 8 و 10.
تبلیغ، تکنیکی برای تأثیرگذاری بر رفتار انسان و مخاطب با استفاده ماهرانه از نمادها و نشانهها از قبیل گفتار، نوشتار، تصاویر و ... است. در حقیقت تبلیغ، هنری است جاودانه که با تلاش پیگیر مبلغان بر تابلوی هستی نقش میبندد و به نمایش در میآید. اهمیت و ارزش این هنر با توجه به مفهوم و محتوای آن، ارزشگذاری و مشخص میشود؛ یعنی آنچه در ارزشگذاری آن مؤثر است، افزون بر ظاهر جذاب و زیبا، مفهوم و محتوای آن است. بر این اساس تبلیغ دینی به سبب قداست و ارزش معنوی والای آن، از اهمیت شایانی برخوردار است. تبلیغ دین، از وظایف اصلی حوزههای علمیه، طلاب و روحانیون است؛ زیرا آنان مرزداران اندیشههای دینی و فرهنگی در جوامع امروزی هستند؛ چنانکه امام خامنهای(مد ظله العالی) فرموده است: «تبلیغ، یک فن است و به تعلیم و فراگیری احتیاج دارد. همچنین نیاز دارد که نوبهنو و روزبهروز، ضرورتها و لوازم آن به مبلّغین ارائه شود. اینها چیزهایی است که لازم است. جامعه تبلیغی باید بتواند کار خود را درست انجام دهد. باید فن تبلیغ را آموخت. باید کسانی این فن را یاد بگیرند و تعلیم دهند و تکمیل کنند ... ما امروز چه چیزی را به مردم بگوییم؟ در کجا چه مطلبی دارای اولویت است؟ بعضی از مسائل دینی، عمومی است و باید در سطح عموم به همه گفته شود؛ مثل اخلاقیات و معارف دینی و سیاسی که همه به آن احتیاج دارند یا مسائل مربوط به نظام یا مسائل موسمی مانند انتخابات که هر جا مبلغ میرود، باید مردم را به اهمیت انتخابات آشنا کند و تفهیم نماید که این، یک وظیفه و ضرورت است...».[1] آشنایی مبلغان دینی با ظرافتها، ابزار و روشهای تبلیغی در مناطق مشترک اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد.[2] در این قسمت برخی از بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک بیان میشود. .[1] بیانات در دیدار جمعی از روحانیون،27/10/1374. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2781 [2]. برای اطلاع بیشتر ر.ک: فصلنامه ره توشه مناطق مشترک، شمارههای 6، 8 و 10.
بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک
1/1/1402 12:00:00 AM
بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک
نویسنده:
موسی الرضا تیموری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 8
بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک
نویسنده:
موسی الرضا تیموری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه مناطق مشترک
بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک
نویسنده:
موسیالرضا تیموری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 1
بایسته های تبلیغ در مناطق مشترک
نویسنده:
موسیالرضا تیموری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 ویژهنامه مناطق مشترک
خاطرات تبلیغی در مناطق مشترک
نویسنده:
سیدمحمد سرکشیکیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک
پاسخ به پرسشهای مناطق مشترک
نویسنده:
عبد الله اورعی مومنی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 8
پاسخ به پرسشهای مناطق مشترک
نویسنده:
عبد الله مومنی اورعی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه مناطق مشترک