حفظ حرمت و آبروی مسلمان از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
عیسی عیسی زاده
،
مقاله نشریه: تبلیغ و تقریب » سال 1402 شماره 1
چکیده:
«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یکُونُوا خَیراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یکُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ، وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»:[1] اى کسانى که ایمان آوردهاید، نباید گروهى از مردان شما گروه دیگرى را استهزاء کند؛ چه اینکه شاید آنها که مورد سخریه قرار گرفتهاند، از اینها بهتر باشند، همچنین هیچ گروهى از زنان نباید زنان دیگرى را مورد سخریه قرار دهند؛ چراکه ممکن است آنها از اینها بهتر باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى بعد از ایمان نام کفر بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند. آبروریزی از گناهان بزرگ و خانمانبراندازی است که پیامدهای ناگواری همچون ایجاد کینه، دشمنی، اختلافات خانوادگی، قومی، سیاسی و بیاعتمادی را به همراه داشته است. متأسفانه این آلودگی، فضای رسانهها و محیطهای مجازی را نیز دربرگرفته است و به جای آنکه با رشد رسانه، شاهد ارتقای فضایل اخلاقی باشیم، روزبهروز شاهد اوجگرفتن بیاخلاقیها و آبروریزیها هستیم؛ درحالیکه آبرو و شرافت از گرامیترین عطایایی است که خداوند به انسان تفضل کرده است. قرآن کریم همگان را از ارتکاب هر عملی مانند مسخرهکردن، صدازدن با القاب زشت، شایعهکردن فساد،[2] غیبت،[3] تهمت[4] و ... که سبب آبرویریزی دیگران بهویژه برادران دینی میشود، نهی کرده است. [1]. حجرات: 11. [2]. نور: 19. [3]. حجرات: 12. [4]. احزاب: 58.
«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یکُونُوا خَیراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یکُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ، وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»:[1] اى کسانى که ایمان آوردهاید، نباید گروهى از مردان شما گروه دیگرى را استهزاء کند؛ چه اینکه شاید آنها که مورد سخریه قرار گرفتهاند، از اینها بهتر باشند، همچنین هیچ گروهى از زنان نباید زنان دیگرى را مورد سخریه قرار دهند؛ چراکه ممکن است آنها از اینها بهتر باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى بعد از ایمان نام کفر بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند. آبروریزی از گناهان بزرگ و خانمانبراندازی است که پیامدهای ناگواری همچون ایجاد کینه، دشمنی، اختلافات خانوادگی، قومی، سیاسی و بیاعتمادی را به همراه داشته است. متأسفانه این آلودگی، فضای رسانهها و محیطهای مجازی را نیز دربرگرفته است و به جای آنکه با رشد رسانه، شاهد ارتقای فضایل اخلاقی باشیم، روزبهروز شاهد اوجگرفتن بیاخلاقیها و آبروریزیها هستیم؛ درحالیکه آبرو و شرافت از گرامیترین عطایایی است که خداوند به انسان تفضل کرده است. قرآن کریم همگان را از ارتکاب هر عملی مانند مسخرهکردن، صدازدن با القاب زشت، شایعهکردن فساد،[2] غیبت،[3] تهمت[4] و ... که سبب آبرویریزی دیگران بهویژه برادران دینی میشود، نهی کرده است. [1]. حجرات: 11. [2]. نور: 19. [3]. حجرات: 12. [4]. احزاب: 58.
حفظ حرمت و آبروی مسلمان از منظر قرآن و روایات
1/1/1402 12:00:00 AM
حفظ آبروی مسلمان در آیات و روایات
نویسنده:
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
آثار اخلاقی حفظ حرمت انسانی
نویسنده:
سید حسن فقیهی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397
پیامدشناسی حسد از منظر قرآن و روایات
نویسندگان:
ابوالقاسم ولی زاده
،
محمدمهدی ولی زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
آثار معادباوری از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
راهکارهای عملی کظمغیظ از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9
عوامل و مؤلفههای تابآوری از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
مهدی حبیب اللهی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
جهاد اقتصادی از منظر قرآن و روایات (قسمت اول)
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 237
جهاد اقتصادی از منظر قرآن و روایات (قسمت دوم)
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 238
تبیین بایستههای مبلّغان مدارس از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
افشین سلیمی وردنجانی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8
تحلیل موانع پرداخت زکات از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
محسن دانیاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 7 پاییز