ارزیابی صحت معامله بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأکید بر اشتراط موالات در ایجاب و قبول

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 1(پیاپی113)
چکیده:
در سال‌های اخیر با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، کسب درآمد از طریق معاملۀ کالا و خدمات بر این بستر، رونق فراوانی یافته است؛ به‌گونه‌ای که همه‌روزه کاربران از طریق تبلیغات فراوان استارتاپ‌ها، به انجام این دسته از معاملات تشویق می‌شوند. قرارگرفتن این معاملات بر سامانه‌های اینترنتی و مخابراتی برنامه‌ریزی‌شده که فاقد مؤلفه‌ها و دسترسی‌های واقعی هستند، موجب شده تا دخالت انسانی در آن به حداقل برسد که رهاورد آن، ایجاد فاصلۀ مکانی و زمانی میان ارکان معامله و از آن جمله ایجاب و قبول است. درحالی‌که به اعتقاد بعضی از فقیهان موالات در ایجاب و قبول، شرط صحت معامله به شمار می‌رود. این نوشتار با بهره‌گیری از روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی، ضمن تضعیف اشتراط موالات در عقد، کیفیت تحقق آن در معامله بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات را تحلیل کرده و حکم به صحت کسب درآمد از این طریق کرده است.

مطالعه تطبیقی ایجاب و قبول

نویسنده: جلیل قنواتی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1383

عیب تراضی (عدم مطابقت ایجاب و قبول)

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 4

بررسی فقهی انشای بیع الکترونیکی بدون الفاظ ایجاب و قبول

مقاله نشریه: فقه » سال 1399 تابستان 1399 شماره 102

الگوی ارزشی ارتباطات در قرآن با تأکید بر مسأله مخاطب

نویسنده: علیرضا پویا ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: محسن اراکی ، استاد مشاور 2: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397