بررسی مفاد بیعت در قیام های شیعه در دو سده ی نخست هجری
نویسندگان:
محمد حسینی
،
علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1395 شماره 3
چکیده:
مفاد بیعتها در دل خود شواهد متعددی از بسترهای اجتماعی و سیاسی گذشته را جای داده است و در نتیجه میتوان آنرا ابزار مناسبی برای رسیدن به عینیت واقع رخداد قلمداد کرد. رخدادهای تاریخی که در اثر عوامل محیطی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سیطرهی حاکمیت سازمان یافته برپا شده بود، مبتنی بر مفهوم شاخصی در فرهنگ سیاسی خویش بود که در قالب مفاد بیعت برجای ماند. بیعت یا حلف که نوعی منشور و اساسنامه ی حکومتی بود، به صورت عهدی بین حامیان و رهبران بسته می شد تا حوزه وظایف هر کدام مشخص باشد. بیعت ها در قبل و پس از اسلام اغلب دو کارکرد متفاوت داشتند. کارکرد اجتماعی قبل از اسلام و کارکرد سیاسی پس از اسلام. محورهای اصلی این بیعت های پس از اسلام را می توان در عدم برابری در توزیع عادلانه ی فرصتها و ثروتها در جامعه، بروز فاصله ی معنادار بین حاکمان و ارزشهای دینی، تلاش برای بازپروری ارزشهای کمرنگ شده در جامعه با دعوت مردم و حاکمان به عملکردن به دستورات وحیانی دانست که از جمله چالش های جدی و مورد توجه آن عصر بوده است و ظهور و بروز بیرونی آن به صورت جنبشهای اعتراضی تجلی می نمود. این تحقیق که در راستای مطالعه ی مفاد بیعتها در اسلام است، تلاشی توصیفی - تحلیلی در جهت بررسی زمینهای و بسترشناسی اجتماعی و سیاسی داده های مرتبط با هدف رسیدن به اطلاعات تاریخی و تبیینی صحیح تر از چیستی و علل انگیزشی جنبشها است.
مفاد بیعتها در دل خود شواهد متعددی از بسترهای اجتماعی و سیاسی گذشته را جای داده است و در نتیجه میتوان آنرا ابزار مناسبی برای رسیدن به عینیت واقع رخداد قلمداد کرد. رخدادهای تاریخی که در اثر عوامل محیطی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سیطرهی حاکمیت سازمان یافته برپا شده بود، مبتنی بر مفهوم شاخصی در فرهنگ سیاسی خویش بود که در قالب مفاد بیعت برجای ماند. بیعت یا حلف که نوعی منشور و اساسنامه ی حکومتی بود، به صورت عهدی بین حامیان و رهبران بسته می شد تا حوزه وظایف هر کدام مشخص باشد. بیعت ها در قبل و پس از اسلام اغلب دو کارکرد متفاوت داشتند. کارکرد اجتماعی قبل از اسلام و کارکرد سیاسی پس از اسلام. محورهای اصلی این بیعت های پس از اسلام را می توان در عدم برابری در توزیع عادلانه ی فرصتها و ثروتها در جامعه، بروز فاصله ی معنادار بین حاکمان و ارزشهای دینی، تلاش برای بازپروری ارزشهای کمرنگ شده در جامعه با دعوت مردم و حاکمان به عملکردن به دستورات وحیانی دانست که از جمله چالش های جدی و مورد توجه آن عصر بوده است و ظهور و بروز بیرونی آن به صورت جنبشهای اعتراضی تجلی می نمود. این تحقیق که در راستای مطالعه ی مفاد بیعتها در اسلام است، تلاشی توصیفی - تحلیلی در جهت بررسی زمینهای و بسترشناسی اجتماعی و سیاسی داده های مرتبط با هدف رسیدن به اطلاعات تاریخی و تبیینی صحیح تر از چیستی و علل انگیزشی جنبشها است.
بررسی مفاد بیعت در قیام های شیعه در دو سده ی نخست هجری
3/20/2016 12:00:00 AM
بررسی مفاد بیعت در قیام های شیعه در دو سده ی نخست هجری
نویسندگان:
محمد حسینی *
،
علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1395 (پياپي 3)، پاييز و زمستان 1395 شماره1
عثمانیه و شیعه در دو قرن نخست هجری
نویسنده:
سید علی خیرخواه علوی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 3 - پاییز - مسلسل 55
میراث سیاسى مسلمانان(3) کتابشناسى میراث سیاسى در چهار سده نخست هجرى
نویسندگان:
مهران اسماعیلى
،
نصر محمد عارف
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81
بررسی مقایسهای روایتهای متفاوت تاریخنگاران قرنهای سوم و چهارم هجری از رویدادهای قفقاز در دو قرن نخست هجری
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 زمستان99 _ مسلسل 84
نقش شیعیان در انسابنگاری سده هشتم هجری
نویسنده:
بهمن زینلی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 73
قم در دو قرن نخست هجرى
نویسنده:
محمد رضا پاک
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14
اندیشه هاى کلامى شیعه امامى در دوره ى نخست عباسى
نویسنده:
خدیجه عالمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14
تاثیر ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1396 شماره 5