چیستی «فرض» و نقش آن در تشخیص و اعتبار گزاره اولی با تکیه بر مبانی فلسفی علامه مصباح
نویسنده:
مهدی احمد خان بیگی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
چکیده:
اولیات به عنوان پایهای برای تمامی معارف نظری، هماره مورد توجه معرفتشناسان بوده و هستند. معیار صدق در این گونه قضایا اما کانون این توجه است. استاد مصباح با این ادعا که در این گزارهها به حاکی، محکی و حکایت، اشراف حضوری داریم، صدق آنها را از طریق ارجاع به علم حضوری تضمین میکند. نظریه ارجاع اولیات به علم حضوری، مبتنی بر برخی مبانی است که بدون توجه به آنها، فهم آن دشوار و با مشکلاتی مواجه خواهد بود. از جمله این مبانی، چیستی عالم فرض و چگونگی آگاهی از آن است. این مقاله که از شیوة کتابخانهای بهرهمند است، ابتدا با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین مسئله اصلی و پاسخ اجمالی علامه مصباح به آن پرداخته و پس از آن با روش تحلیلی، پاسخ علامه را تشریح نموده است و در این میان سعی دارد تأثیر چیستی فرض و چگونگی تحققش را در ارتباط با ساخت قضایای اولی و اعتبار آن روشن کند. نتیجه این تحقیق آن است که اولیات با همان تعریف مشهور، از سنخ قضایای حقیقیهاند و نفس الامر این قضایا و ظرف صدقشان، فروض ذهنی است نه عالم خارج و بدین جهت است که این قضایا از وجود هیچ مصداقی در خارج حکایت نمیکنند و حتی بدون یک مصداق محقق خارجی نیز صادقاند. در این قضایا بدون اینکه وجود مصداق خارجی موضوع پذیرفته شود، محمول بر مصداق مفروض موضوع بار میشود. به عبارت دیگر محکی این قضایا صرفاً ارتباطی است که میان فرض حکایت برای مفهوم موضوع و محمول مییابیم. از آنجا که ظرف فرض نیز عالم ذهن است و ارتباط فرضهای ذهنی را در این گزارهها بیواسطه مییابیم، این درک حضوری است؛ یعنی علاوه بر اشراف حضوری به حاکی که خود مفاهیم ذهنیاند، به محکی این گزارهها و درنتیجه به تطبیق اولیات با محکی خود نیز اشراف حضوری داریم.
اولیات به عنوان پایهای برای تمامی معارف نظری، هماره مورد توجه معرفتشناسان بوده و هستند. معیار صدق در این گونه قضایا اما کانون این توجه است. استاد مصباح با این ادعا که در این گزارهها به حاکی، محکی و حکایت، اشراف حضوری داریم، صدق آنها را از طریق ارجاع به علم حضوری تضمین میکند. نظریه ارجاع اولیات به علم حضوری، مبتنی بر برخی مبانی است که بدون توجه به آنها، فهم آن دشوار و با مشکلاتی مواجه خواهد بود. از جمله این مبانی، چیستی عالم فرض و چگونگی آگاهی از آن است. این مقاله که از شیوة کتابخانهای بهرهمند است، ابتدا با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین مسئله اصلی و پاسخ اجمالی علامه مصباح به آن پرداخته و پس از آن با روش تحلیلی، پاسخ علامه را تشریح نموده است و در این میان سعی دارد تأثیر چیستی فرض و چگونگی تحققش را در ارتباط با ساخت قضایای اولی و اعتبار آن روشن کند. نتیجه این تحقیق آن است که اولیات با همان تعریف مشهور، از سنخ قضایای حقیقیهاند و نفس الامر این قضایا و ظرف صدقشان، فروض ذهنی است نه عالم خارج و بدین جهت است که این قضایا از وجود هیچ مصداقی در خارج حکایت نمیکنند و حتی بدون یک مصداق محقق خارجی نیز صادقاند. در این قضایا بدون اینکه وجود مصداق خارجی موضوع پذیرفته شود، محمول بر مصداق مفروض موضوع بار میشود. به عبارت دیگر محکی این قضایا صرفاً ارتباطی است که میان فرض حکایت برای مفهوم موضوع و محمول مییابیم. از آنجا که ظرف فرض نیز عالم ذهن است و ارتباط فرضهای ذهنی را در این گزارهها بیواسطه مییابیم، این درک حضوری است؛ یعنی علاوه بر اشراف حضوری به حاکی که خود مفاهیم ذهنیاند، به محکی این گزارهها و درنتیجه به تطبیق اولیات با محکی خود نیز اشراف حضوری داریم.
چیستی «فرض» و نقش آن در تشخیص و اعتبار گزاره اولی با تکیه بر مبانی فلسفی علامه مصباح
1/1/1402 12:00:00 AM
تأثیر مبانی انسانشناسی اسلامی علامه طباطبایی و علامه مصباح بر علوم انسانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با حمل اولی و حمل شایع در نظر علامه مصباح یزدی
نویسندگان:
علیرضا صانعی
،
جمال سروش
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
اسلام و سکولاریسم با تکیه بر مبانی معرفت شناسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش باورهای کلامی در بازسازی گزاره های تاریخی (با تأکید بر عصمت) در نگاه علامه مرتضی عاملی
نویسنده:
رمضان محمدی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 179
معرفت شناسی مفاهیم فلسفی در اندیشه علامه طباطبائی و آیت الله مصباح
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 1
توکل ، چیستی ، مبانی و کارکردهای آن در زندگی معاصر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله مصباح یزدی دربارۀ معقول ثانی فلسفی و رابطۀ آن با وجود ربطی
نویسندگان:
سیدابوالقاسم حسینی
،
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
بررسی چیستی و امکان نظام فلسفی شهودی با تحلیل مولفه های آن
نویسندگان:
زهرا محمدعلی میرزایی
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 پاييز 1393 شماره2
وحدت و تقریب بر پایه امامت با تکیه بر مبانی مشترک فریقین
نویسندگان:
مرتضی علیزاده نجار*
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)