نظریه ای نوین در معنای ظاهر و تنزیل قرآن
نویسنده:
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 78
چکیده:
یکی از مباحث مهم علوم قرآن که ریشه در روایات پیامبر و اهل بیت (ع) دارد، بحث ظاهر و باطن قرآن است. تاکنون محققان زیادی به بحث درباره مقصود از باطن و تأویل قرآن و معرفی معیارهایی برای شناخت ظاهر قرآن از باطنش روی آوردهاند. معمولاً محققان برای تنزیل و ظاهر قرآن، معانی روشن و تحتاللفظی قرآن، چیزهایی که قرآن درباره آن نازل شده، تفسیر و شأن نزول، تطبیق آیات قرآن بر مصادیق طبیعی و معانی دیگری نزدیک به اینها برداشت کردهاند. تدوین آثار فراوان درباره باطن قرآن حکایتگر دشواری بحث در این موضوع است. مقاله حاضر برخلاف رویه متداول میان محققان، تلاش کرده است از طریق بحث درباره مفهوم ظاهر و تنزیل قرآن، به حل مسأله تمایز میان معانی ظاهری و باطنی قرآن بپردازد. رهاورد این بحث این است که هر معنایی که نخستین مخاطبان پیامبر از آیات شریفه دریافت کرده و در ذهنشان نقش میبست، ظاهر و تنزیل قرآن بوده و هر معنای دیگری که ورای آن فضای نزول و فهم مخاطبان اولی از آیات قرآن دریافت شود، خواه در زمان رسول خدا(ص) یا بعد از آن، باطن و تأویل قرآن خواهد بود. بیشک سیاق و فضای نزول، مهمترین قراین آگاهی از معنای ظاهر و تنزیل قرآن است.
یکی از مباحث مهم علوم قرآن که ریشه در روایات پیامبر و اهل بیت (ع) دارد، بحث ظاهر و باطن قرآن است. تاکنون محققان زیادی به بحث درباره مقصود از باطن و تأویل قرآن و معرفی معیارهایی برای شناخت ظاهر قرآن از باطنش روی آوردهاند. معمولاً محققان برای تنزیل و ظاهر قرآن، معانی روشن و تحتاللفظی قرآن، چیزهایی که قرآن درباره آن نازل شده، تفسیر و شأن نزول، تطبیق آیات قرآن بر مصادیق طبیعی و معانی دیگری نزدیک به اینها برداشت کردهاند. تدوین آثار فراوان درباره باطن قرآن حکایتگر دشواری بحث در این موضوع است. مقاله حاضر برخلاف رویه متداول میان محققان، تلاش کرده است از طریق بحث درباره مفهوم ظاهر و تنزیل قرآن، به حل مسأله تمایز میان معانی ظاهری و باطنی قرآن بپردازد. رهاورد این بحث این است که هر معنایی که نخستین مخاطبان پیامبر از آیات شریفه دریافت کرده و در ذهنشان نقش میبست، ظاهر و تنزیل قرآن بوده و هر معنای دیگری که ورای آن فضای نزول و فهم مخاطبان اولی از آیات قرآن دریافت شود، خواه در زمان رسول خدا(ص) یا بعد از آن، باطن و تأویل قرآن خواهد بود. بیشک سیاق و فضای نزول، مهمترین قراین آگاهی از معنای ظاهر و تنزیل قرآن است.
نظریه ای نوین در معنای ظاهر و تنزیل قرآن
3/20/2016 12:00:00 AM
ظاهر و باطن قرآن در گستره روایات
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
تبارشناسی؛ راهکاری نوین در درک معنای معنویت
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله کنفرانس: دومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران - 1395
الگوواره ای نوین در ساختارشناسی فقه
نویسنده:
محمدهادی یعقوب نژاد *
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1397 تابستان 1397 شماره94
نظریه معنویت در قرآن بر پایه روش نظریه زمینه ای
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی*
،
مقاله نشریه: کتاب قیم » سال 1399 بهار و تابستان 1399 شماره 22
بازخواني كتاب ( تعارض اصل و ظاهر )
نویسنده:
سيدعلي اكبر حسيني وفا
،
طرح پژوهشی: فارسي » از تاریخ: 1397/06/05 تا تاریخ: 1397/06/09
تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیت الله خامنه ای
نویسنده:
محمدرضا بهمنی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 (پياپي 74)، تابستان 1393 شماره2
جستاری در معنای باطل و ساختار آن در قرآن کریم
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1399 دوره 11، شماره 42 (پاییز 1399)
معنای متن در قرآن پژوهی ابوزید و هرمنوتیک هرش
نویسنده:
محمد بهرامی*
،
مقاله نشریه: کتاب قیم » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره18
راهبردهای نوین آمریکا و انگلیس و نظم منطقه ای خاورمیانه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]