حرکت قطعیه و توسطیه
نویسنده:
زینب شاوردی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8
چکیده:
گرچه دربارة وجود حرکت در بین فیلسوفان اختلاف است، اما حکمای مشائی، اشراقی و صدرایی در اصل وجود حرکت اتفاقنظر دارند. اختلاف حکمای مسلمان، اولاً در دلایلی است که برای اثبات حرکت اقامه میشود برخی وجود آن را بدیهی میدانند و بعضی دلایلی برای آن اقامه کردهاند. و ثانیاً در نحوة وجود حرکت است. برخی وجود حرکت را به معنای قطعیه میپذیرند و بعضی دیگر به معنای توسطیه. در این مقاله، ضمن طرح دیدگاههای حکمای مشاء، اشراق، میرداماد، صدرالمتألهین، علامه طباطبایی، دیدگاههای ویژه شهید مطهری نیز بیان شده است.
گرچه دربارة وجود حرکت در بین فیلسوفان اختلاف است، اما حکمای مشائی، اشراقی و صدرایی در اصل وجود حرکت اتفاقنظر دارند. اختلاف حکمای مسلمان، اولاً در دلایلی است که برای اثبات حرکت اقامه میشود برخی وجود آن را بدیهی میدانند و بعضی دلایلی برای آن اقامه کردهاند. و ثانیاً در نحوة وجود حرکت است. برخی وجود حرکت را به معنای قطعیه میپذیرند و بعضی دیگر به معنای توسطیه. در این مقاله، ضمن طرح دیدگاههای حکمای مشاء، اشراق، میرداماد، صدرالمتألهین، علامه طباطبایی، دیدگاههای ویژه شهید مطهری نیز بیان شده است.
حرکت قطعیه و توسطیه
3/21/2011 12:00:00 AM
حرکت قطعیه و توسطیه
نویسنده:
زینب شاوردی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8
بررسی تطبیقی غایتمندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد
نویسندگان:
علی ناییجی
،
مهدی منفرد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات
نویسنده:
علیرضا اسعدی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 (پياپي 69)، بهار 1392 شماره1
بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 69