اسلام و عرفى‌شدن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
چکیده:
ویلم، بدرستى، اشاره کرده است که میان ادیان در مواجهه با پدیده عرفى شدن (Secularization)، تفاوتهاى بسیارى وجود دارد. او این تفاوت را حتى در بین مذاهب و نحله هاى مختلف مسیحى نیز قائل است و از این حیث کلیساهاى کاتولیک، پروتستان، انگلیکان و ارتدوکس را هم از یکدیگر متمایز مى سازد. (ویلم/گواهى 1377:134) او معتقد است که عرفى شدن بر پیش فرضِ تمایزگذارى میان امور قدسى و عرفى استوار است که به طور مشخص، از سوى سنتِ یهودى ـ مسیحى ترویج شده است; در حالى که این فرض براى فرهنگهاى دینیِ دیگر، امرى غریب و به غایت، ناآشناست. ویلم در اثبات مدعاى خویش، ادیان چینى و هندى را شاهد مثال مى آورد که بى هیچ تمایزى میان این دو عرصه، یک روش زندگى و یک نظام اجتماعى ـ دینیِ کاملند.(پیشین:138)
با این که بر تعلق و وابستگى نظریه عرفى شدن بر بستر اجتماعى ـ دینى خاص و شرایط تاریخى منحصر به فرد، بسیار تأکید و ابرام شده است، به دلایلى که بخشى از آن مربوط به خصلت تعمیمى این قبیل تئورى هاى پهن دامنه است و بعضاً از تمایلات ایدئولوژیکِ نهفته در پسِ این نظریات سرچشمه مى گیرد، تلاشهایى در کار است تا با ارائه تصاویرى تقطیع شده از واقعیت و تعبیر و تفسیرهاى کارسازى شده از این مدعا، آن را بى محابا به مصادیق دیگر نیز تسرّى بخشد. دور از انتظار نبوده و نیست که این تلاشهاى سویافته و غیر علمى، موجب بروز پارادوکس هایى در اصل نظریه و در انطباق آن با واقعیت گردد.1

اسلام و تکفیر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1365 شماره 17

اسلام و زندگى‏

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 294

اسلام و زندگى‏

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 295

اسلام و زن

نویسنده: س. م اشکذری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 163

اسلام و لیبراسیم

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382   (پياپي 22)، تابستان 1382  شماره2

اسلام و جمعیت

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1391 شماره 114 محرم

اسلام و عرفى‌شدن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27

اسلام و زن

کتاب: میثم تمار - 1385
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397