جستاری در مفهومشناسی «ختم» و «طبع» بر قلب از منظر قرآن
نویسنده:
ام سلمه نعیم امینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
چکیده:
قرآن در بسیاری از آیات، از «ختم» و «طبع» بر قلب سخن گفته است. آن گونه که از آیات برمیآید، خداوند این دو تعبیر را در مورد کسانی به کار برده است که قلبهایشان در احاطه گناهانشان است و به دلیل کثرت معاصی، از اصل فطرت خود برگشتهاند و در نتیجه ایمان نمیآورند. البته در آیاتی از قرآن، واژههای مختلف و ظریف دیگری از قبیل «رین»، «غلف»، «قفل»، «قساوت» و «اکنّه» که در واقع واژههای همگروه با «طبع» و «ختم» هستند، در مورد محروم شدن انسان از فطرت خود به کار رفته است. هر کدام از این واژگان، به مرحلهای از انحراف فکری انسان و محرومیت او از شناخت اشاره دارد، به گونهای که از مراحل ضعیفتر شروع میشود و به مراحل سخت و خطرناک میرسد، آن چنان که به کلی حسّ تشخیص از انسان گرفته میشود. این مقاله بر آن است تا ضمن اشارهای کوتاه به مفهوم قلب در قرآن، با توجه به واژگان همگروه «ختم» و «طبع»، به معناشناسی این دو واژه بپردازد و هممعنایی نسبی میان آن دو را بیان کند. به این منظور، در اولین گام به کاوش در معناشناسی این دو واژه نزد اهل لغت پرداخته شده تا ضمن توجّه به معنای لغوی این واژگان، معانی قرآنی آنها نیز به دست آید. در ادامه ضمن بحث از عدم ترادف و هممعنایی کامل میان این دو واژه، به مخاطبین ختم و طبع و عواملی که باعث این بیماریهای خطرناک روان انسان میشود، پرداخته شده است. در پایان از آنچه که مانع از این عارضههای قلب معنوی انسان میگردد نیز سخن گفته خواهد شد.
قرآن در بسیاری از آیات، از «ختم» و «طبع» بر قلب سخن گفته است. آن گونه که از آیات برمیآید، خداوند این دو تعبیر را در مورد کسانی به کار برده است که قلبهایشان در احاطه گناهانشان است و به دلیل کثرت معاصی، از اصل فطرت خود برگشتهاند و در نتیجه ایمان نمیآورند. البته در آیاتی از قرآن، واژههای مختلف و ظریف دیگری از قبیل «رین»، «غلف»، «قفل»، «قساوت» و «اکنّه» که در واقع واژههای همگروه با «طبع» و «ختم» هستند، در مورد محروم شدن انسان از فطرت خود به کار رفته است. هر کدام از این واژگان، به مرحلهای از انحراف فکری انسان و محرومیت او از شناخت اشاره دارد، به گونهای که از مراحل ضعیفتر شروع میشود و به مراحل سخت و خطرناک میرسد، آن چنان که به کلی حسّ تشخیص از انسان گرفته میشود. این مقاله بر آن است تا ضمن اشارهای کوتاه به مفهوم قلب در قرآن، با توجه به واژگان همگروه «ختم» و «طبع»، به معناشناسی این دو واژه بپردازد و هممعنایی نسبی میان آن دو را بیان کند. به این منظور، در اولین گام به کاوش در معناشناسی این دو واژه نزد اهل لغت پرداخته شده تا ضمن توجّه به معنای لغوی این واژگان، معانی قرآنی آنها نیز به دست آید. در ادامه ضمن بحث از عدم ترادف و هممعنایی کامل میان این دو واژه، به مخاطبین ختم و طبع و عواملی که باعث این بیماریهای خطرناک روان انسان میشود، پرداخته شده است. در پایان از آنچه که مانع از این عارضههای قلب معنوی انسان میگردد نیز سخن گفته خواهد شد.
جستاری در مفهومشناسی «ختم» و «طبع» بر قلب از منظر قرآن
3/21/2009 12:00:00 AM
جستاری در مفهوم شناسی«زیغ» از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
محمد صادق حسینی سرشت
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13
مفهومشناسی اخلاق از نگاه قرآن
نویسنده:
محمد مهدی فیروزمهر
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
ختم نبوت و ضرورت وجود معصوم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سیدعلی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 141 رمضان
معناشناسی شناختی قلب در قرآن
استاد راهنما:
رضا برنجکار
،
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور:
محمد تقی سبحانی
،
علی راد
، دانشجو:
شعبان نصرتی
،
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1394 - [پایان نامه دکترا]
جستاری در آراء و اندیشههای صبحی منصور با تأکید بر نماز در قرآن
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 93
ماهیت، عوامل و آثار قساوت قلب از دیدگاه قرآن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 6 - بهار 1389
درآمدی بر همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
فرج الله میرعرب
،
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 4 (پیاپی 8)
جستاری از افعال الهی متناظر با معاد جسمانی در قرآن
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1401 دوره 13، شماره 51 (زمستان 1401)