درآمدی بر همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 4 (پیاپی 8)
چکیده:
همنوایی اجتماعی بیانگر این واقعیت است که رفتار اعضای جامعه منبعث از برخی قواعد و الزامات اجتماعی است، اما صِرف تبعیت اکثریت افراد جامعه یا گروه از یک قاعده یا هنجار، نمى‏تواند دلیل مطلوبیت آن باشد. در این نوشتار که به موضوع عوامل شکل‌گیری همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم، به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تعیین ارزش‌های مطلوب در جامعه بشری پرداخته است، با مراجعه به آیات الهی، همنوایی‌های قابل تحقق بین اعضای جامعه را شامل دو نوع مطلوب و نامطلوب دانسته و با تأکید بر اهمیت همنوایی‌های مطلوب، عوامل و پیامدهای شکل‌گیری همنوایی‌های نامطلوب را ترسیم و آسیب‌های وقوع آنها برای اعضای جامعه را یادآور شده است. هم‌چنین راه‌کارها و اسباب شکل‌گیری همنوایی مطلوب نشان داده شده و داشتن عقیده و آرمان برجسته، صلابت رأی و استحکام اندیشه، انعطاف معقول، نیکویی اخلاق، نیازشناسی و مشکل گشابودن، تواضع در برابر مردم و متفاوت‌بودن منش و رفتار از ستمکاران را سبب رسیدن به مقصود دانسته است. روش جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای بوده و قرآن و تفاسیر آن به‌عنوان منبع اساسی و محوری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نتیجه مهم پژوهش پیشنهاد راه‌کارهای ایجاد همنوایی بر اساس تعالیم قرآن است.
 

درآمدی بر اجتهاد از منظر قرآن

کتاب: موسسه بوستان کتاب - 1387

درآمدی بر مهجوریت قرآن کریم

نویسنده: علی اکبر مومنی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان

ويرايش كتاب ( خشونت اجتماعي از منظر قرآن كريم )

طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/07/17 تا تاریخ: 1397/06/25

خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه‌پژوهی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398

درآمدی بر روش تفسیر سیاسی قرآن کریم

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395

خیرخواهی از منظر قرآن کریم

نویسنده: محمدعلی محمدی* ،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 13 (بهار 1402)

خیرخواهی از منظر قرآن کریم

نویسنده: محمد علی محمدی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 13

پیشوایی از منظر قرآن کریم

کتاب: موسسه بوستان کتاب - 1395
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397