تحول نهاد وقف و دورنماى آینده آن؛ مطالعه تطبیقى - تاریخى

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21
چکیده:
چکیده 1. مقدمه: در کشور ما «نهاد وقف‏» هم از نظر چهره عبادى و قصد تقرب در آن و هم از جهت اقتصادى، اهمیت فراوانى دارد; چندان‏که مى‏توان گفت در طول تاریخ، یکى از وسایل عمومى‏شدن مالکیت‏خصوصى و توزیع عادلانه ثروت و حفظ میراث فرهنگى و شعایر مذهبى بوده است. با وجود این، حبس عین مال موقوف، بویژه در مورد املاک، سبب شده است که بخشى از سرمایه ملى از گردش بیفتد و بى‏مبالاتى متولیان وقف و اختلاف موقوف علیهم، این نهاد مفید حقوقى و اجتماعى را از اثر مطلوب خود منحرف سازد و باعث ویرانى املاک کشاورزى شود. دشوارى فروش مال موقوف و استثنایى بودن موارد «تبدیل به احسن‏»، آرمانهاى واقف و حکمت تشریع وقف را خنثى مى‏کند و ضرورت بازنگرى در قواعد سنتى را با حفظ موازین شرعى آشکار مى‏سازد; در حالى که بنیادها و مؤسسه‏هاى خیریه امروز جهان، با بهره‏مندى از دو مفهوم زیر، از عیوب نهاد وقف پرهیز کرده‏اند و سرمایه در درون دارایى بنیاد، گردش طبیعى خود را دارد. این دو مفهوم عبارتند از: 1) «شخصیت‏حقوقى‏» بنیاد و تعلق اموال به این شخصیت; 2)مفهوم نهاد کلى دارایى و استقلال آن در برابر اجزاء دارایى.
2. دلایل و اهداف: هر دو مفهوم «شخصیت‏حقوقى‏» و «دارایى‏» در حقوق کنونى ما وجود دارد: شخصیت‏حقوقى موقوفه به‏تدریج در فقه شکل گرفت و شناخته شد و قانون اوقاف آن را رسمى کرد. مفهوم دارایى کلى و مستقل از اجزاء نیز، که خود شاخه‏اى از شخصیت‏حقوقى اموال است، امروز از امور بدیهى است. پس، ذهن کنجکاو در برابر این پرسش قرار مى‏گیرد که چرا ما با استفاده از ابزارهاى نو به بازنگرى قواعد سنتى و از جمله «حبس عین‏» نپردازیم و نقص این نهاد مفید را همچون بنیادهاى خیریه در جهان برطرف نسازیم؟
طرح «تحول مفهوم وقف و دورنماى آینده آن‏» تلاشى است‏براى نزدیک ساختن مفهوم وقف به بنیادهاى خیریه با حفظ موازین فقهى; و همه ابداع و ابتکار در این تلفیق و همگامى است و مى‏تواند نظام حقوقى وقف را دگرگون سازد و کاربرد اقتصادى و ادارى فراوان داشته باشد.
3. موضوعات و عناوین کلى: 1)انگیزه‏هاى روانى و اجتماعى وقف 2)تاریخ شکل یافتن فکر شخصیت‏حقوقى وقف در فقه و بازتاب آن در قوانین کنونى 3)تحول هدفها و نیازهاى عمومى 4)شیوه وقف و اثر این تحول در وقف و بیهودگى حبس عین 5)ساختار بنیادهاى خیریه در کشورهاى دیگر.

مطالعه تطبیقی سازمان نهاد روحانیت شیعی و مسیحی(واتیکان)

ارائه دهنده: علی­ الشیخ ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1392

نهاد مذهبی وقف و کارکرد خدمات اجتماعی آن در دوران قاجار

نویسنده: رضا فلاح زاده ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400

مطالعه تطبیقی ایجاب و قبول

نویسنده: جلیل قنواتی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1383

تفکر «دانش» سیاسی حوزوی و آینده آن «مطالعه موردی: تفکر سیاسیِ اسلام فقاهتی‌»

نویسنده: رضا عیسی نیا ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398

بررسی نهاد تحول عقد در فقه امامیه و حقوق ایران

مقاله نشریه: حقوق اسلامی » سال 1397 پاييز 1397 شماره58

مطالعه تطبیقی نگره اسلامی و غربی به پیش‌داوری

نویسنده: مرضیه محصص ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 2 (پیاپی 22)

مطالعه تطبیقی مبنا و ماهیت مسئولیت مدنی دولت

مقاله نشریه: حقوق تطبیقی (نامه مفید) » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره103

اقتضای ماهیت وقف بر جایز نبودنِ تغییر و تبدیل آن

نویسنده: سید تقی واردی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 91
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397