نقشیابی عدالت در اجتهاد فقهی در پرتو بررسی چالش حکمتانگاری عدالت در خطابات قرآنی
نویسندگان:
علی الهی خراسانی
،
حمیدرضا تمدن
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1395 شماره 87
چکیده:
بنابر برخی دیدگاهها، عدالت بهمثابۀ قاعده فقهی میتواند در اجتهاد فقهی و استنباط احکام شرعی نقش داشته باشد. اما باید گفت ادلۀ قرآنی در مقام بیان جعل حکم نیست و فراتر از حکمت احکام نخواهد بود. جای این ادله فقط در ملاکات احکام است. روشن است که با حکمت احکام نمیتوان دست به استنباط زد. حکمت فقط علت جعل است و آنچه علت حکم و قید موضوع در مرحلۀ جعل است، میتواند تأثیری در استنباط داشته باشد. برخی فقیهان معاصر بهمنظور انکار قاعدهمندی عدالت اشکالاتی بیان کرده اند که بدانها پاسخ گفته شده است. در بررسی چالش حکمتانگاری عدالت باید گفت دیدگاهی وجود دارد که به نقشیابی حکمت در فرایند استنباط پرداخته است. در این دیدگاه، حکمت و علت در تعمیمبخشی تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها فرق میان آندو این است که حکمت، برخلاف علت، مخصِّص نیست. همچنین عدالت حتی بهعنوان ملاک میتواند در فعلیت احکام غیرتعبدی دخالت داشته باشد. البته، اطلاق قاعدۀ فقهی بر تأثیر ملاک بر گسترۀ احکام غیرتعبدی متداول نیست. برای گذر از دوگانه علت/ حکمت، عدالت میتواند هدف شریعت باشد. دراینصورت، با نقد متنی، روح روایات باید با عدالتی که در قرآن آمده، توافق داشته باشد.
بنابر برخی دیدگاهها، عدالت بهمثابۀ قاعده فقهی میتواند در اجتهاد فقهی و استنباط احکام شرعی نقش داشته باشد. اما باید گفت ادلۀ قرآنی در مقام بیان جعل حکم نیست و فراتر از حکمت احکام نخواهد بود. جای این ادله فقط در ملاکات احکام است. روشن است که با حکمت احکام نمیتوان دست به استنباط زد. حکمت فقط علت جعل است و آنچه علت حکم و قید موضوع در مرحلۀ جعل است، میتواند تأثیری در استنباط داشته باشد. برخی فقیهان معاصر بهمنظور انکار قاعدهمندی عدالت اشکالاتی بیان کرده اند که بدانها پاسخ گفته شده است. در بررسی چالش حکمتانگاری عدالت باید گفت دیدگاهی وجود دارد که به نقشیابی حکمت در فرایند استنباط پرداخته است. در این دیدگاه، حکمت و علت در تعمیمبخشی تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها فرق میان آندو این است که حکمت، برخلاف علت، مخصِّص نیست. همچنین عدالت حتی بهعنوان ملاک میتواند در فعلیت احکام غیرتعبدی دخالت داشته باشد. البته، اطلاق قاعدۀ فقهی بر تأثیر ملاک بر گسترۀ احکام غیرتعبدی متداول نیست. برای گذر از دوگانه علت/ حکمت، عدالت میتواند هدف شریعت باشد. دراینصورت، با نقد متنی، روح روایات باید با عدالتی که در قرآن آمده، توافق داشته باشد.
نقشیابی عدالت در اجتهاد فقهی در پرتو بررسی چالش حکمتانگاری عدالت در خطابات قرآنی
3/20/2016 12:00:00 AM
تراز اجتهاد در پرتو عروه
نویسنده:
علی اکبر زمانی نژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 پاييز 1391 شماره73
چالش فمینیسم با عدالت جنسیتی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی زنان » سال 1388 زمستان 1388 شماره46
قرآن پژوهی در پرتو اصطلاحنامه علوم قرآنی
نویسنده:
محمد هادى یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 39-40
چالش های نظری عدالت در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
غلامرضا ضابط پور کاری
، استاد راهنما:
غلامرضا بهروزلک
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
داود فیرحی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [دکتری]
چالش اخلاقی نظریه عدالت جان رالز
نویسندگان:
احمد واعظی
،
هژیر مهری
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1389 زمستان 1389 شماره2
مطالعات فقهی - قرآنی در عصر پیامبر
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3
مطالعات فقهی - قرآنی در عصر تابعان
نویسنده:
محمد ابراهیمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3