فروش مبیع قبل از سررسید در عقد سلف

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 1
چکیده:
سلف یا سلم از اقسام بیع و عکس نسیه است. براساس گفتار فقها مبیع در سلف، کلی وصف شده در ذمه فروشنده است که در برابر مال نقد و برای سررسید معینی فروخته می‌شود. برای این نوع از بیع اضافه بر احکام و قواعد حاکم بر بیع مقرراتی خاص مانند اخذ تمام ثمن در مجلس عقد پیش از جداشدن از یکدیگر، معیّن‌کردن زمان تحویل، امکان تحویل کالا در سررسید آن و ممنوع‌بودن فروش مبیع قبل از سررسید وضع شده است.
این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی و با رویکرد بنیادی ـ کاربردی ضمن تقریری صحیح از اجماع موجود در این مسئله، با مراجعه به کتب فقهی طبقات مختلف به‌منظور رد ادعای ضعیف‌بودنِ اتفاق فقیهان در آن به بیان ادله مطرح شده در این فرع فقهی نزد فریقین پرداخته است. اندیشمندان اقتصاد اسلامی با توجه به صاحب‌اثربودنِ عقد سلف در تأمین مالی تولید و حرکت به سمت حذف ربا از روابط اقتصادی ‌به‌منظور رفع مشکل عدم جواز بازفروش مبیع قبل از سررسید و بهره‌مندی از این عقد در بازار سرمایه، استفاده از عقودی مانند صلح مبیع، هبه معوض و سلف موازی را پیشنهاد می‌‌کنند.
با توجه به تملیکی‌بودنِ عقد سلف و موانع اثباتی سلف موازی، صلح و هبه معوض به نظر می‌رسد امکان به‌کارگیری این نوع از قرارداد در بازار سرمایه با توجه به فروش‌های مجدد و مکرر مُسلَم فیه در بازار ثانویه و عدم تطابق ذهنیت معامله‌گران با شروط سه‌گانه ذکرشده به‌منظور تصحیح سلف موازی وجود نداشته و این‌گونه راه‌حل‌ها اتحادی عرفی با مصادیق منع دارد.
 

کشاورزی در جزیرةالعرب قبل از اسلام

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1391 شماره دوم - زمستان 91

دعای قبل از بازی

مقاله نشریه: پوپک » سال 1396 خرداد (275)

شریعت قبل از بعثت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 61

تبعیت عقد از قصد

نویسنده: سید حجت عارفی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 19 (ویژه قواعد فقه 1)

گل فروش

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 219

خربزه فروش

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1399 شماره 364

دین پیامبرص قبل از بعثت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 178

مشاوره قبل از تشکیل زندگى

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 173

قبیلۀ کنده قبل از اسلام

نویسنده: سیاوش عبدی ،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 4 - زمستان 85 - مسلسل 28
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397