فرآیند فهم متون

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
چکیده:
نویسنده در این مقاله کلیات فرآیند فهم متون، اعم از دینى و غیر دینى، را آنچنانکه در دانش هرمنوتیک مطرح است تحلیل کرده و در این تحلیل روى سه مساله اساسى تاکید نموده‏است: (1) فهم هر متن به تفسیر آن موقوف است. (2) تفسیر خاستگاههاى انتقادى دارد. (3) تفسیر و فهم هر متن مقدمات و مقومات اجتناب‏ناپذیرى دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف. پیش دانسته‏ها و پیش‏فهم‏هاى مفسر ب.علائق و انتظارات هدایت کننده مفسر ج.پرسش مفسر از تاریخ د.کشف مرکز معناى متن ه.ترجمه معناى متن در افق تاریخى مفسر. نویسنده ضمن توضیح این مراحل مشکل اصلى هر کدام از آنها را یادآور شده و در مقام استنتاج از تحلیل خود این دعوى را مطرح کرده که فهم صحیح هر متن(اعم از دینى و غیر دینى) به تنقیح کامل مقدمات و مقومات تفسیر و فهم آن متن موقوف است.
فهمیدن گونه‏اى شناخت است. خواندن یک متن یا شنیدن یک گفتار غیر از فهمیدن آن است و ممکن است‏شخصى سخنى را بشنود یا متنى را بخواند، ولى آن را نفهمد. پس از رویارویى با یک متن یا گفتار مى‏توان با آن دو گونه برخورد کرد: یک گونه برخورد، تبیین آن متن یا گفتار به عنوان یک «پدیده‏» است; در روش تبیین، ارتباطاتى را که پدیده از آنها ناشى شده با استفاده از «قواعد مربوط‏» توضیح مى‏دهند و معلوم مى‏کنند که این پدیده چگونه واقع شده است. برخورد دیگر تفسیر آن متن یا گفتار و فهمیدن آن است. با عمل تفسیر، متن یا گفتار شفاف مى‏شود و «معناى‏» خود را نشان مى‏دهد. تفسیر بر این پیش‏فرض مبتنى است که خواندن و شنیدن یک متن یا گفتار، گرچه مدلولات کلمات و جملات آنها معلوم باشد آنچه را متن و گفتار در خود پنهان دارند آشکار نمى‏گرداند. این امر پنهان را تنها با تفسیر مى‏توان آفتابى و برملا کرد.

روش شناسی فهم متون کلاسیک

ارائه دهنده: سلمان صفوی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1387

مبانى فهم متون دینى از نگاه مکتب تفکیک

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22

بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات

استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور: محمد رضاپور ، پدیدآور: محمد علی کمالی نیا ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

فرایند سقوط شوروی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1370 شماره 123

فرآیند تربیت انسان

کتاب: سماء قلم - 1395

فهم تفکیکی دین

مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1383 شنبه 21 آذر 1383  شماره149

فهم تکنیکی دین

مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1383 شنبه 7 آذر 1383  شماره148

امکان فهم قرآن

مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386  شماره94

منطق فهم حدیث

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1389
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397