نقد و تحلیل نظریۀ ساخت‌شکنی دریدا در فهم متون

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 93
چکیده:
فهم متون از مهم‌ترین مباحث مطرح در حوزۀ علوم انسانی و از دغدغه‌های اصلی صاحب‌نظران بوده است. ژاک دریدا با طرح راهبرد ساخت‌شکنی، جریان نوی را در این عرصه‌ایجاد کرد. او با زیرساخت فکری برگرفته از هستی‌شناسی مارتین هایدگر، هرمنوتیک حاکم بر اندیشه‌های فیلسوفان غرب را به‌چالش‌کشید. نیز با تردید‌افکنی در دسته‌بندی‌‌ها و قوانین زبان‌شناسانه از قبیل دالّ، مدلول، نشانه، تمایز، کلام‌محوری و آوامحوری به این نتیجه رسید که هر دالّ می‌تواند مدلول‌هایی متفاوت داشته‌ باشد. او بزرگ‌ترین مانع در فهم متون را ساخت خود متون می‌دانست؛ از‌این‌رو بدون ارائه هیچ دلیل علمی و عقلی با اندیشه‌های هوسرل در پدیدار‌شناسی و آرای لوی‌اشتراوس در ساختارگرایی و نیز آرای سوسور در نشانه‌شناسی به مخالفت برخاست و نتیجه گرفت که با وجود دلالت بی‌پایان نشانه‌ها بر یکدیگر، زمینۀ جدایی دالّ همیشه‌دلالت‌گر از مدلول پیوسته‌غایب ‏‏فراهم می‌شود؛ از همین‌رو نتیجه گرفت که دستیابی به یک فهم قطعی و حقیقی از متون غیر‌ممکن است. در این مقاله کوشیده‌ایم به تحلیل انتقادی این نظریه به روش توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای تعقّلی ـ منطقی بپردازیم و درستی یا نادرستی آن را به بحث گذاریم.

فرآیند فهم متون

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3

نظریه داعی بر داعی در بوته تحلیل و نقد

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 شماره 2

نظریه داعی بر داعی در بوته تحلیل و نقد

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100

روش شناسی فهم متون کلاسیک

ارائه دهنده: سلمان صفوی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1387

تحلیل و نقد نظریه عدالت جان رالز در فلسفه اخلاق

استاد راهنما: احمد واعظی ، دانشجو: هژیر مهری علی ابادی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

نقد نظریه نیاز فهم مقاصد قرآن به اسباب نزول

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » شماره79

نقد نظریه نیاز فهم مقاصد قرآن به اسباب نزول

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 79

بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات

استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور: محمد رضاپور ، پدیدآور: محمد علی کمالی نیا ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397