تبیین رابطه عشق و فنا از دیدگاه ملاصدرا و عینالقضات همدانی
نویسندگان:
نرگس السادات روح الامین
،
سیداحمد غفاری قرهباغ
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
تبیین هستیشناسی عرفانی و فلسفی عشق و فنا فیالله که نهایت کمال و انتهای قوس صعود سالکِ عاشق را نشان میدهد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش، تبیین رابطه عشق و فنای فیالله در آثار ملاصدرا و عینالقضات همدانی است و در پی یافتن این پرسش است که آیا رابطه عاشقی و معشوقی در فنا باقی میماند و یا عشق و فنا با یکدیگر تنافی دارند. این پژوهش با روش تحلیلی مقایسهای و استفاده از دادههای کتابخانهای، به مقایسه تطبیقی و تحلیل اندیشههای ملاصدرا و عینالقضات بهعنوان دو نماینده حوزه فلسفه و عرفان، میپردازد. فنای عاشق بهمعنای حقّانیشدن و از دستدادن انانیّت است. فنا مضمحلکننده عشق است و در مقام فنا،که نهایت عشق و جایگاه بالاتری از آن است، ثنویت عاشق و معشوق وجود ندارد. اگرچه بررسی و تحلیل اندیشهها و مضامین مشترک، همسویی دیدگاههای این دو حکیم را درباره تبیین رابطه عشق و فنا نشان میدهد، اما با مقایسه دقیق دیدگاههای ایشان میتوان به برتری تبیین ملاصدرا نظر داد. وی در عین پذیرش تبیینهای صحیح عرفانی، اما بهواسطه بهرهمندی از مبانی حکمی خود، ازجمله: جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاءبودن نفس، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، تحلیل دقیقتر و عمیقتری از رابطه عشق و فنا ارائه میدهد. وی فنا عاشق را بهمعنای انسلاخ وجودی و تبّدل جوهری تعیّن خلقی به تعیّن حقی بر میشمرد.
تبیین هستیشناسی عرفانی و فلسفی عشق و فنا فیالله که نهایت کمال و انتهای قوس صعود سالکِ عاشق را نشان میدهد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش، تبیین رابطه عشق و فنای فیالله در آثار ملاصدرا و عینالقضات همدانی است و در پی یافتن این پرسش است که آیا رابطه عاشقی و معشوقی در فنا باقی میماند و یا عشق و فنا با یکدیگر تنافی دارند. این پژوهش با روش تحلیلی مقایسهای و استفاده از دادههای کتابخانهای، به مقایسه تطبیقی و تحلیل اندیشههای ملاصدرا و عینالقضات بهعنوان دو نماینده حوزه فلسفه و عرفان، میپردازد. فنای عاشق بهمعنای حقّانیشدن و از دستدادن انانیّت است. فنا مضمحلکننده عشق است و در مقام فنا،که نهایت عشق و جایگاه بالاتری از آن است، ثنویت عاشق و معشوق وجود ندارد. اگرچه بررسی و تحلیل اندیشهها و مضامین مشترک، همسویی دیدگاههای این دو حکیم را درباره تبیین رابطه عشق و فنا نشان میدهد، اما با مقایسه دقیق دیدگاههای ایشان میتوان به برتری تبیین ملاصدرا نظر داد. وی در عین پذیرش تبیینهای صحیح عرفانی، اما بهواسطه بهرهمندی از مبانی حکمی خود، ازجمله: جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاءبودن نفس، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، تحلیل دقیقتر و عمیقتری از رابطه عشق و فنا ارائه میدهد. وی فنا عاشق را بهمعنای انسلاخ وجودی و تبّدل جوهری تعیّن خلقی به تعیّن حقی بر میشمرد.
تبیین رابطه عشق و فنا از دیدگاه ملاصدرا و عینالقضات همدانی
1/1/1402 12:00:00 AM
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمود شکری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
رابطه اختیار و شرور اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا و آگوستین
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
رابطه لذت و سعادت از دیدگاه اپیکور ، ارسطو و ملاصدرا
نویسنده:
ولی غیبی
، استاد راهنما:
محمدعلی شمالی
، استاد مشاور 1:
محسن جوادی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
تبیین و بررسی رابطه عقل و دین از دیدگاه کییرکگور
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92
نقش عشق در تکامل وجودی انسان: از دیدگاه احمد غزالی و ملاصدرا
نویسندگان:
محمد بیدهندی
،
صغری صالحی
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان - 1394
روشهای تفسیری از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقان پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1386 51-52
معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقانپور
، استاد راهنما:
امیر دیوانی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
عسکری سلیمانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]