تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله در قرن چهارم هجرى
نویسندگان:
علی فتح قبادپور
،
حسین مفتخری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1383 شماره 4 - زمستان - مسلسل 20
کلیدواژه:
معتزله
،
ابوعلى جبّائى
،
ابوهاشم جبّائى
،
قاضى عبدالجبار همدانى
،
صاحب بن عباد طالقانى
،
رى
،
آل بویه
چکیده:
جریان فکرى معتزله به مدت سى سال (در عهد مأمون، معتصم و واثق) مورد توجّه خلفاى عباسى بود. در سال 232هجرى متوکّل به خلافت رسید و اهل حدیث بر امور مسلط شدند و به آزار و اذیت معتزله و مخالفان خود پرداختند. هر چند معتزله نفوذ خود را در دربار عباسى از دست دادند، ولى در قرن چهارم در دستگاه حکومتى آل بویه شخصیتهاى مهمى از معتزله ظهور کردند که هر کدام نقش مؤثرى در پیش برد این مکتب ایفا نمودند. این دوره از نظر تدوین آثار، مهمترین دوره فرهنگى معتزله به شمار مىرود. صاحب بن عباد طالقانى یکى از چهرههاى سیاسى آل بویه که معتزلى مسلک بود، نقش به سزایى در ترویج آراء و عقاید معتزله ایفا نمود. وى که وزیر دو تن از امراى بویهى (مؤیدالدوله و فخرالدوله) بود، قاضى عبدالجبار همدانى را به رى فرا خواند و وى را منصب قاضىالقضاتى داد که عامل مؤثرى در گسترش آراء و عقاید معتزله به شمار آمد.
در مقالهى حاضر ضمن معرفى تنى چند از مشاهیر معتزله در قرن چهارم هجرى نقش اساسى ایشان در تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله را مورد بررسى قرار خواهیم داد.
جریان فکرى معتزله به مدت سى سال (در عهد مأمون، معتصم و واثق) مورد توجّه خلفاى عباسى بود. در سال 232هجرى متوکّل به خلافت رسید و اهل حدیث بر امور مسلط شدند و به آزار و اذیت معتزله و مخالفان خود پرداختند. هر چند معتزله نفوذ خود را در دربار عباسى از دست دادند، ولى در قرن چهارم در دستگاه حکومتى آل بویه شخصیتهاى مهمى از معتزله ظهور کردند که هر کدام نقش مؤثرى در پیش برد این مکتب ایفا نمودند. این دوره از نظر تدوین آثار، مهمترین دوره فرهنگى معتزله به شمار مىرود. صاحب بن عباد طالقانى یکى از چهرههاى سیاسى آل بویه که معتزلى مسلک بود، نقش به سزایى در ترویج آراء و عقاید معتزله ایفا نمود. وى که وزیر دو تن از امراى بویهى (مؤیدالدوله و فخرالدوله) بود، قاضى عبدالجبار همدانى را به رى فرا خواند و وى را منصب قاضىالقضاتى داد که عامل مؤثرى در گسترش آراء و عقاید معتزله به شمار آمد.
در مقالهى حاضر ضمن معرفى تنى چند از مشاهیر معتزله در قرن چهارم هجرى نقش اساسى ایشان در تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله را مورد بررسى قرار خواهیم داد.
تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله در قرن چهارم هجرى
3/20/2004 12:00:00 AM
حوزه ها و فرایند تجدید حیات
نویسنده:
جبریل شادان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
حیات فکری و اجتماعی مانویان در دوره اسلامی (تا قرن سوم هجری)
نویسنده:
راحله ضائفی
، استاد راهنما:
حسین مفتخری
، استاد مشاور 1:
سیدحسین فلاح زاده
، استاد مشاور 2:
محمدمهدی گرجیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مذهب امامیه در قرن چهارم هجرى
نویسنده:
یعقوب آژند
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 3 - پاییز - مسلسل 3
«حیات فکری مانویان» در قرون نخستین اسلامی
نویسندگان:
راحله ضائفی
،
حسین مفتخری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 31
نقش مذهبی و فرهنگی خاندان اشعری در گسترش تشیع تا قرن چهارم هجری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
فرهنگنامه مولفان اسلامی: قرن چهارم هجری
تهيه كننده:
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
، ویراستیاران:
وحید حامد
،
محمدباقر انصاری
، محققین:
ابراهیم اسفندیاری
،
احسان آذرکمند
،
اسماعیل اسماعیلی
،
حافظ فرزانه
،
حسن جعفریپور
،
رضا جعفرینوقاب
،
سیدعیسی حسینیاسرمی
،
سیدمحمد علوی
،
سیدمحمدحسین میرعبداللهی
،
سیدمهدی حسینیعربی
،
عبدالرحمن انصاری
،
عبدالعلی باقری
،
علیاکبر امامی
،
کریم حسنی
،
گلشاد حیدری
،
محمد غفوری
،
محمدجواد مرادی
،
محمدحسین علیاکبری
،
محمود هیئتی
،
مرتضی نجفی
،
مصطفی صادقی
،
معصومه اخلاقی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
تحلیلی وجودشناسانه از سیر تطور اراده خداوند در نظام فکری معتزله
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14
جریانشناسی فکری امامیه در ماوراءالنهر تا قرن پنجم هجری
نویسنده:
علیرضا زکی زاده رنانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36