تعبیر تجربه ذِن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
چکیده:
فلسفه آیین بوداى ذِن همان فلسفه مَهایانه آیین بودا است; زیرا چیزى بیش از توسعه آن نیست. اما این توسعه در میان مردمى رخ داد که روان شناسى یا جان شان تا حد زیادى متفاوت از جان هندى بود، که آیین بودا را نتیجه داد. آیین بودا، پس از ناگارجوُنه و وَسوُبندوُ و پیروان بلافصل آنها، دیگر نتوانست به رشد سالمش در خاک اصلى اش ادامه دهد; اگر بنا بود که مهم ترین جنبه اى را توسعه بخشد که تاکنون پاک از آن غافل مانده بودند ـ و هم به سبب این غفلت نیروى زیستش سخت به سستى گراییده بود ـ پس مى بایست در خاک دیگرى نشانده شود. مهم ترین جنبه آیین بوداى مهایانه که در اقلیم روانى چین شکفت، چَن (ذِن) بود. چین هرچند که در کامل کردن نظام هوُاـ یِن (کِه گون، یا اَوَتَمْسَکه) یا تیئَن ـ دایى (تِن دایى)ِ اندیشه مهایانه شکست خورد، اما چَن را پدید آورد. این کار واقعاً مددى یکه بود از نبوغ چینى به تاریخِ عمومى فرهنگ روانى; اما این ژاپنى ها بودند که روح حقیقى ذِن را باریک بینانه زنده نگاه داشتند و فن آن را کامل کردند.

تعبیر خواب

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 274

پژوهشى درباره خواب ، رویاو تعبیر 2

نویسنده: احمد لقمانی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 107

تجربه دینى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

فهرست تجربه

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1401 فروردین تا تیرماه344-345-346-347

پژوهشى در باره خواب ، رویا، تعبیر 3

نویسنده: احمد لقمانی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 108

پژوهشى در باره: خواب ، رویا ، تعبیر بخش دوم

نویسنده: احمد لقمانی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 105

دین و تجربه

نویسنده: هادی صادقی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

برهان تجربه دینی

نویسنده: محسن قمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380   (پياپي 26)، بهار 1380  شماره1-2

برهان تجربه دینى

نویسنده: محسن قمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 26-25

فهرست بخش تجربه

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397