فقه و رهبری در اندیشه سیاسی فارابی
نویسنده:
محسن مهاجر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77
چکیده:
على رغم برداشت ناصواب بسیارى از محققان و نویسندگان معاصر، که رویکرد اندیشه
سیاسى فارابى را کشف و شهودى پنداشته، تصور کردهاند فارابى به راهى اوتوپیایى و
ماوراءالارضى گام نهاده است؛ همچنان که پیش از او مدینه فاضله افلاطونى، در دام آن گرفتار
شده بود. راقم این سطور را اعتقاد بر آن است که این تلقى، قرائتى است که از منظر افلاطون به
فارابى نظر کرده است و مع الاسف مؤسس فلسفه اسلامى و سیاسى [1]و بزرگترین فیلسوف
جهان اسلام را ناخواسته و یا ناآگاهانه به اتهام تقلید از فلسفه سیاسى کلاسیک یونانى به حاشیه
کشاندهاند، که اگر در اعتقادشان صائب هم باشند در عمل به خطا رفتهاند. زیرا فارابى علاوه بر
اخذ مکتب افلاطون، ارسطو و فلوطین و جمع بین آراى متناقض آنها[2]، بخشى از آن آرا را که با
مبانى دینى ناسازگار بوده حذف نموده بخشى را بازسازى و اصلاح کرده است و آراى بسیارى از
تفکر خویش بر آن افزوده است فلذا اهتمام به اندیشه فارابى در قیاس با اندیشه افلاطون و ارسطو
به مراتب از اولویت بیشترى برخوردار است . بر این اساس جا دارد قرائت جدیدى از اندیشه سیاسى وى با رهیافتى فلسفى، مورد مذاقه
قرار گیرد. در این راستا، نگارنده بعد از دو سال مطالعه و تحقیق بر روى تمام آثار
موجود[3]فارابى و تحقیقات پیرامونى سعى دارد با توجه به منظومه فکرى معلم ثانى، که تلفیقى
است از عناصر زمان، عمل سیاسى، اعتقاد شیعى و تفکر سیاسى از زوایاى مختلف، « فلسفه
سیاسى» او را مورد کنکاش و مطالعه قرار دهد.[4]و تحقیق حاضر، بخشى از این پروژه وسیع
است .
على رغم برداشت ناصواب بسیارى از محققان و نویسندگان معاصر، که رویکرد اندیشه
سیاسى فارابى را کشف و شهودى پنداشته، تصور کردهاند فارابى به راهى اوتوپیایى و
ماوراءالارضى گام نهاده است؛ همچنان که پیش از او مدینه فاضله افلاطونى، در دام آن گرفتار
شده بود. راقم این سطور را اعتقاد بر آن است که این تلقى، قرائتى است که از منظر افلاطون به
فارابى نظر کرده است و مع الاسف مؤسس فلسفه اسلامى و سیاسى [1]و بزرگترین فیلسوف
جهان اسلام را ناخواسته و یا ناآگاهانه به اتهام تقلید از فلسفه سیاسى کلاسیک یونانى به حاشیه
کشاندهاند، که اگر در اعتقادشان صائب هم باشند در عمل به خطا رفتهاند. زیرا فارابى علاوه بر
اخذ مکتب افلاطون، ارسطو و فلوطین و جمع بین آراى متناقض آنها[2]، بخشى از آن آرا را که با
مبانى دینى ناسازگار بوده حذف نموده بخشى را بازسازى و اصلاح کرده است و آراى بسیارى از
تفکر خویش بر آن افزوده است فلذا اهتمام به اندیشه فارابى در قیاس با اندیشه افلاطون و ارسطو
به مراتب از اولویت بیشترى برخوردار است . بر این اساس جا دارد قرائت جدیدى از اندیشه سیاسى وى با رهیافتى فلسفى، مورد مذاقه
قرار گیرد. در این راستا، نگارنده بعد از دو سال مطالعه و تحقیق بر روى تمام آثار
موجود[3]فارابى و تحقیقات پیرامونى سعى دارد با توجه به منظومه فکرى معلم ثانى، که تلفیقى
است از عناصر زمان، عمل سیاسى، اعتقاد شیعى و تفکر سیاسى از زوایاى مختلف، « فلسفه
سیاسى» او را مورد کنکاش و مطالعه قرار دهد.[4]و تحقیق حاضر، بخشى از این پروژه وسیع
است .
فقه و رهبری در اندیشه سیاسی فارابی
3/21/1998 12:00:00 AM
کلام سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری
نویسنده:
غلامرضا بهروزلک
،
مقاله نشریه: حصون » سال 1385 سال 1385 - شماره 10
نظریه دولت در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری
نویسندگان:
نجف لکزایی
،
رقیه جاویدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 بهار 1397 شماره1
عدالت اجتماعی ـ سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روششناسی فارابی در اسلامیسازی فلسفه سیاسی
نویسنده:
محسن مهاجرنیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 1
بررسی وجوه تعامل فلسفه سیاسی و فقه سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
واکاوی مناسبات امنیت و آزادی سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری
نویسندگان:
علی اصغر نصیری
،
نجف لکزایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » سال 1396 تابستان 1396 شماره23
نظریه های وحی در فلسفه سیاسی فارابی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 پاييز 1397 شماره22
نظریه های وحی در فلسفه سیاسی فارابی
ناقد:
مرتضی یوسفی راد
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395