مبانی و روش‌های افزایش تحمل در برابر تنش‌های اجتماعی از منظر نهج‌البلاغه

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1399 شماره 8
چکیده:
زندگی اجتماعی بر مدار رفق و مدارا، و بر مبنای بهره‌گیری از عقل و خرد، موجب تداوم زیست مسالمت‌آمیز در جامعه است؛ ولی ضعف خرد، نابسامانی‌ها و اختلاف سلایق، از عوامل رفتار ناخوشایند در تعامل‌های اجتماعی است. اگر آحاد جامعه تحملِ تنشِ به‌وجودآمده را نداشته باشند و پاسخ خود را به جهت احساسات هیجانی، با جنگ و جدل نشان دهند، رشد جامعه را متوقف، و جامعه را از آثار مثبت بردباری دور می‌سازند. از سویی دیگر، در این زمینه گزاره‌های متعددی در نهج‌البلاغه وجود دارد. بنابراین در این مقاله، پاسخ این سؤال را که مبانی و روش‌های افزایش تحمل در برابر تنش‌های اجتماعی چیست، با روش توصیفی تحلیلی، و جست‌وجوی واژه اصلی موضوع و الفاظ مرتبط بررسی، و مبانی آن را در هستی‌شناختی (خداشناختی، دنیاشناختی، آخرت‌شناختی) و انسان‌شناختی (تعقل، اختیار، اختلاف سلائق، تربیت‌پذیری و...) مطرح کردیم. نتایجی که به دست آمد، این است که می‌توان با راهکارهای «یاد خدا و قیامت»، «زهدورزی»، «مثبت‌اندیشی»، «همانند‌سازی»، و... آستانه تحمل را در برابر مشکلات و گرفتاری‌‌ها افزایش داد. گفتنی است که تحمل، هنگامی در خور تحسین است که در تعارض با نهی از منکر نباشد

روش‏هاى تربیت در نهج‏البلاغه

نویسنده: سید جواد حسینی ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 284

عوامل و راهکارهای افزایش آستانه تحمل

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 156 رمضان

نظارت اجتماعی در نهج‌البلاغه: مبانی، مصادیق

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)

روش‏های جلوگیری از افزایش غم و غصّه

نویسنده: پور صدیقه حسین ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 233

افزایش و تنظیم جمعیت از منظر روایات

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان

افزایش مهریه پس از عقد از منظر فقه امامیه

مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 2 (پیاپی 114)

بررسی نقش امید در افزایش جمعیت از منظر متون دینی

نویسنده: حانیه مازارچی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 ویژه‌نامه خانواده

نقش حکومت در ایجاد بسترهای جامعه‌پذیری سیاسی از منظر نهج‌البلاغه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره4(پیاپی36)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397