نظریۀ صدق در پدیده‌‌‌‌‌‌ شناسی هوسرل

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57
چکیده:
پدیده‌‌‌‌‌‌شناسی با خروج از رویکرد طبیعی و کنار نهادن فرض جهان خارج به بازبینی گسترده‌‌‌‌‌‌ای در مفاهیم، مسایل و روش‌‌‌‌‌‌های کلاسیک می‌‌‌‌‌‌انجامد که یکی از مهم‌‌‌‌‌‌ترین آنها مفهوم «صدق» است. خواهیم دید که با وجود تأکید هوسرل بر استفاده از «مطابقت» در معرفی صدق، و برخلاف نظر مفسرین همچون دیوید بل، پدیده‌‌‌‌‌‌شناسی به تعدیلی در مفهوم «اوبژه» می‌‌‌‌‌‌انجامد که عملاً سخن گفتن از مطابقت را منتفی می‌‌‌‌‌‌سازد. هوسرل با درگیر کردن این مفهوم با فرایندهای انسجام‌‌‌‌‌‌گرایانه، پای «انسجام» را پیش از معرفی نهایی صدق به این بحث باز می‌‌‌‌‌‌کند، و به ‌‌‌همین‌‌‌ دلیل است که در پدیده‌‌‌شناسی دیگر نمی‌‌‌‌‌‌توان «انسجام به‌‌‌عنوان روش پی بردن به صدق» را از «انسجام به‌‌‌عنوان عنصری ماهوی در تعریف صدق» تفکیک کرد. این مهم را در ضمن معرفی اوبژه، سنتز و افق دنبال می‌‌‌کنیم و در نهایت با تحلیل دو نوع خطای (حلولی و متعالی) به دیالکتیک نهفته در بازی بی‌‌‌‌‌‌پایان صدق و کذب می‌‌‌‌‌‌رسیم.

صدق و راستی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1391 شماره 112 رمضان پیام‌های قرآنی

درآمدی بر نظریه در فقه (مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)

نویسنده: علی شفیعی ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 2

درآمدی بر نظریه در فقه (مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)

نویسنده: علی شفیعی * ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 تابستان 1397 شماره2

درآمدی بر «نظریه در فقه» ( مفهوم شناسی و ظرفیت شناسی)

نویسنده: علی شفیعی ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100

نظریه جامعه شناسی عمومی و اخلاق در پژوهش

نویسنده: مجید جعفریان ،
مقاله نشریه: اخلاق » سال 1400 دوره 10، شماره 41 (بهار 1400)

گونه شناسی خوبی اخلاقی در نظریه تناسب وجودی

نویسنده: محمدعلی مبینی* ،
مقاله نشریه: نشریه تاملات اخلاقی » سال 1401 دوره 3، شماره 3 (پاییز 1401)

بررسی تاثیر نظریه تطابق عوالم در معرفت شناسی صدرا

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1392 بهار 1392  شماره43

بررسی عنصر صدق در معرفت از دیدگاه حکمت اسلامی (با تاکید بر نظریه پیروان حکمت متعالیه)

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1391 تابستان 1391  شماره40
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397