آنالوژی، اقسام و مبانی آن: بررسی دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا
نویسندگان:
میثم شادپور
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82
چکیده:
مسئله زبان دینی از جنبههای مختلفی همچون جنبه معناشناسانه قابل بررسی است. مسئله اساسی درباره معناشناسی زبان دین آن است که آیا میتوان و چگونه میتوان زبان و مفاهیم بهکاررفته درباره مخلوقات را بهنحو معنادار، حقیقی، ایجابی و صادق درباره خداوند بهکار برد؟ چگونه میتوان اوصاف منتزع از مخلوقات امکانی و بهطور عمده منطبق بر آنها را به خداوند نامتناهی واجب بسیط اسناد داد؟ در این نوشتار، با بررسی تطبیقی دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا روشن میگردد که اگرچه اصل آنالوژی بهعنوان راهکاری برای حل مسئله زبان دینی به آکوئیناس منسوب است، وی این دیدگاه را از ابن سینا وام گرفته است. آکوئیناس با استفاده از آنالوژی اسنادی درونی، چنین اوصافی را بر خداوند حمل میکند. البته وی از دیگر اقسام آنالوژی، از جمله آنالوژی استعاری نیز بهره میبرد و برخی توصیفهای متون دینی درباره خداوند را با استفاده از آن توضیح میدهد، درحالیکه ابنسینا نیز با استفاده از کلّی مشکک - که چیزی جز آنالوژی اسنادی درونی نیست - بر این مسئله غلبه مییابد. همچنین او با استفاده از زبان تمثیل که همان آنالوژی استعاری در اصلاح آکوئیناس است، توصیفهای موجود در دین درباره خداوند و معاد را تبیین میکند. به نظر میرسد ابنسینا در تبیین مدعای خود، از قدمت و دقت بیشتری برخوردار است.
مسئله زبان دینی از جنبههای مختلفی همچون جنبه معناشناسانه قابل بررسی است. مسئله اساسی درباره معناشناسی زبان دین آن است که آیا میتوان و چگونه میتوان زبان و مفاهیم بهکاررفته درباره مخلوقات را بهنحو معنادار، حقیقی، ایجابی و صادق درباره خداوند بهکار برد؟ چگونه میتوان اوصاف منتزع از مخلوقات امکانی و بهطور عمده منطبق بر آنها را به خداوند نامتناهی واجب بسیط اسناد داد؟ در این نوشتار، با بررسی تطبیقی دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا روشن میگردد که اگرچه اصل آنالوژی بهعنوان راهکاری برای حل مسئله زبان دینی به آکوئیناس منسوب است، وی این دیدگاه را از ابن سینا وام گرفته است. آکوئیناس با استفاده از آنالوژی اسنادی درونی، چنین اوصافی را بر خداوند حمل میکند. البته وی از دیگر اقسام آنالوژی، از جمله آنالوژی استعاری نیز بهره میبرد و برخی توصیفهای متون دینی درباره خداوند را با استفاده از آن توضیح میدهد، درحالیکه ابنسینا نیز با استفاده از کلّی مشکک - که چیزی جز آنالوژی اسنادی درونی نیست - بر این مسئله غلبه مییابد. همچنین او با استفاده از زبان تمثیل که همان آنالوژی استعاری در اصلاح آکوئیناس است، توصیفهای موجود در دین درباره خداوند و معاد را تبیین میکند. به نظر میرسد ابنسینا در تبیین مدعای خود، از قدمت و دقت بیشتری برخوردار است.
آنالوژی، اقسام و مبانی آن: بررسی دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا
3/20/2016 12:00:00 AM
آنالوژی، اقسام و مبانی آن: بررسی دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا
نویسندگان:
میثم شادپور*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره2
بررسی رؤیا از دیدگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
محمدحسین مختاری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس
نویسنده:
شکوفه اسم خانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
امکان یا امتناع معاد جسمانی و ارتباط آن با ساختار زبان دین از دیدگاه ابن سینا
نویسندگان:
میثم شادپور
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی ابن سینا
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد*
،
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1402 دوره 27، شماره 69 (بهار و تابستان 1402)
بررسی چیستی و اقسام فضایل عقلی از منظر ارسطو و ابن سینا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1398 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر تلقی ابن سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی
نویسنده:
رضا اکبری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
بازخوانی نگاه صدرایی به سرشت علم و اقسام آن
نویسنده:
محمدجواد پاشایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32