آنالوژی، اقسام و مبانی آن: بررسی دیدگاه آکوئیناس و ابن‏ سینا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82
چکیده:
مسئله زبان دینی از جنبه‏های مختلفی همچون جنبه معناشناسانه قابل بررسی است. مسئله اساسی درباره معناشناسی زبان دین آن است که آیا می‌توان و چگونه می‌توان زبان و مفاهیم به‌کاررفته درباره مخلوقات را به‌نحو معنادار، حقیقی، ایجابی و صادق درباره خداوند به‌کار برد؟ چگونه می‌توان اوصاف منتزع از مخلوقات امکانی و به‌طور عمده منطبق بر آنها را به خداوند نامتناهی واجب بسیط اسناد داد؟ در این نوشتار، با بررسی تطبیقی دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا روشن می‌گردد که اگرچه اصل آنالوژی به‌عنوان راهکاری برای حل مسئله زبان دینی به آکوئیناس منسوب است، وی این دیدگاه را از ابن سینا وام گرفته است. آکوئیناس با استفاده از آنالوژی اسنادی درونی، چنین اوصافی را بر خداوند حمل می‌کند. البته وی از دیگر اقسام آنالوژی، از جمله آنالوژی استعاری نیز بهره می‏برد و برخی توصیف‌های متون دینی درباره خداوند را با استفاده از آن توضیح می‌دهد، درحالی‌که ابن‏سینا نیز با استفاده از کلّی مشکک - که چیزی جز آنالوژی اسنادی درونی نیست - بر این مسئله غلبه می‌یابد. همچنین او با استفاده از زبان تمثیل که همان آنالوژی استعاری در اصلاح آکوئیناس است، توصیف‌های موجود در دین درباره خداوند و معاد را تبیین می‌کند. به نظر می‌رسد ابن‏سینا در تبیین مدعای خود، از قدمت و دقت بیشتری برخوردار است.

بررسی رؤیا از دیدگاه ارسطو و ابن‏ سینا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99

بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس

نویسنده: شکوفه اسم خانی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395

کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی ابن‏ سینا

مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1402 دوره 27، شماره 69 (بهار و تابستان 1402)

بررسی چیستی و اقسام فضایل عقلی از منظر ارسطو و ابن سینا

نویسنده: حسین علی پور ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1398 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تأثیر تلقی ابن‌ سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی

نویسنده: رضا اکبری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60

بازخوانی نگاه صدرایی به سرشت علم و اقسام آن

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397