بررسی مقایسهای زندگی پس از مرگ از نگاه سیدمرتضی و جانهیک
نویسندگان:
محمدحسین مرادی نسب
،
محمد جعفری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 104
چکیده:
چکیده
جسمانگاران مسلمان و مسیحی سعی در تبیین جسمانی از آموزه معاد دارند. در نگاه نخست، پنداشته میشود که یگانهانگاری انسان و تبیین جسمانگارانه از معاد، مسیری مشابه و نزدیک به هم را در اسلام و مسیحیت طی کرده است. از این رو با بررسی آثار سیدمرتضی و جانهیک به عنوان دو الهیدان تاثیرگذار در اسلام و مسیحیت، این مساله مورد بررسی قرار میگیرد.
نتیجه آن که، هرچند هر دو با تکیه بر منبع معرفتی عقل به اثبات امکان معاد پرداختهاند؛ اما تفاوت در زمینههای گرایش به جسمانگاری سبب شد سیدمرتضی از جسمانگاری معاد به یگانهانگاری انسان برسد و جان هیک از یگانهانگاری انسان به جسمانگاری معاد کشیده میشود.
برهان هیک در اثبات امکان معاد به خاطر دربرگرفتن همه افراد بشر بر برهان سیدمرتضی برتری دارد.هر دو اندیشمند در تبیین حقیقت انسان و معیار اینهمانی با وجود بُعد زمانی، نزدیک به هم قدم برداشته؛ اما در تبیین معادجسمانی متفاوت عمل میکنند. از نظر سازگاری درونی دیدگاهها، سیدمرتضی سعی در سازگاری دیدگاهش با آموزههای دینی مانند برزخ و عذاب جاودانه دارد؛ در حالیکه هیک هر کجا آموزههای دینی مخالف دیدگاهش باشد را مردود میخواند.
چکیده
جسمانگاران مسلمان و مسیحی سعی در تبیین جسمانی از آموزه معاد دارند. در نگاه نخست، پنداشته میشود که یگانهانگاری انسان و تبیین جسمانگارانه از معاد، مسیری مشابه و نزدیک به هم را در اسلام و مسیحیت طی کرده است. از این رو با بررسی آثار سیدمرتضی و جانهیک به عنوان دو الهیدان تاثیرگذار در اسلام و مسیحیت، این مساله مورد بررسی قرار میگیرد.
نتیجه آن که، هرچند هر دو با تکیه بر منبع معرفتی عقل به اثبات امکان معاد پرداختهاند؛ اما تفاوت در زمینههای گرایش به جسمانگاری سبب شد سیدمرتضی از جسمانگاری معاد به یگانهانگاری انسان برسد و جان هیک از یگانهانگاری انسان به جسمانگاری معاد کشیده میشود.
برهان هیک در اثبات امکان معاد به خاطر دربرگرفتن همه افراد بشر بر برهان سیدمرتضی برتری دارد.هر دو اندیشمند در تبیین حقیقت انسان و معیار اینهمانی با وجود بُعد زمانی، نزدیک به هم قدم برداشته؛ اما در تبیین معادجسمانی متفاوت عمل میکنند. از نظر سازگاری درونی دیدگاهها، سیدمرتضی سعی در سازگاری دیدگاهش با آموزههای دینی مانند برزخ و عذاب جاودانه دارد؛ در حالیکه هیک هر کجا آموزههای دینی مخالف دیدگاهش باشد را مردود میخواند.
بررسی مقایسهای زندگی پس از مرگ از نگاه سیدمرتضی و جانهیک
3/21/2021 12:00:00 AM
کارکردگرایی نقش و زندگی پس از مرگ
نویسنده:
مهدی غیاثوند
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
بررسی انتقادی صورتبندی مادیانگارانۀ «بیکر» از زندگی پس از مرگ
نویسندگان:
مهدی غیاثوند
،
طاهره احمدی بهاران (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 93
نوخاستهگرایی وجودشناختی و آموزههای زندگی پس از مرگ
نویسنده:
یاسر خوشنویس
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
زندگی پس از مرگ: پرسشها و پاسخهای دینی
نويسنده:
حسین سوزنچی
،
کتاب: موسسه فرهنگی مدرسه برهان - 1391
زندگی پس از مرگ: پرسشها و پاسخهای دینی
نويسنده:
حسین سوزنچی
،
کتاب: موسسه فرهنگی مدرسه برهان - 1393
احتجاج اخلاقی بر ضرورت زندگی پس از مرگ
نویسنده:
امیر دیوانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98
نیکی به والدین پس از مرگ
نویسنده:
عبدالکریم پاک نیا تبریزی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 141 رمضان
بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت مرگ، مرگ اندیشی و معنای زندگی
نویسندگان:
محمد مهدی قائمی
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20