خودشناسی از منظر امام علی(ع) با تأکید بر غررالحکم

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 10- پاییز 90
چکیده:
با توجّه به رهنمودهای پیشوایان دینی و اندیشه در آموزه‌ها و باورهای دینی، برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی، و کمال نهایییکی از راهها خودشناسى است.ازمهم‌ترینمسائلقابلشناختدرنظامهستی،شناختخودانساناست. «خودترابشناس»جمله‌ایاستکهاکثرفرزانگانعالم،انسان‌هارا به آن سفارش کرده­اند.امام علی(ع)درکتاب شریفغررالحکم بهشناختنفستوصیهفراوانکردهوآنراسودمندترینمعارف،طریقخداشناسی،نشانهکمالعقل،بالاترینحکمتونردبانصعودمعرفی نموده،وجهلخویشرابدتریننوعجهل،خودفراموشی،گمراهی،تباهیونادانینسبتبههمهچیزدانستهاست. تحقیق حاضر در نظر دارد به علّت اهمیت داشتن خودشناسی به بررسی ابعاد این موضوع از منظر امام علی(ع) با تأکید بر غررالحکم بپردازد. بنابراین، پس از بیان مفهوم و ضرورت خودشناسی، و ارتباط آن با خودسازی، به محورهای اصلی انسان‌شناسی اشاره کرده و مؤثرترین عوامل، موانع و آثار خودشناسی درغررالحکم را توضیح می‌دهیم.  

خودشناسی و خودسازی از منظر امام علی (ع) با تأکید بر غررالحکم

نویسنده: غفار زالی مقصودلو ، استاد راهنما: سید احمد فقیهی آفارانی ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

شخصیت امام علی (ع) از منظر معاویه

مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1401 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)

شخصیت امام علی(ع) از منظر معاویه

مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 14

سیماى درخشان امام على (ع) از منظر دیگران

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 2

سیماى درخشان امام على (ع) از منظر دیگران

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 14

مکتب فکری امام علی (ع) از منظر شهید مطهری

نویسنده: جعفر مرادی ،
مقاله کنفرانس: هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی - 1400

همدلی و همزبانی با تاکید بر نامه امام علی (ع) به مالک اشتر

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1394
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397